آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهسیاستگزارش

استانکزی:

تلاش داریم تا سفارت کشورهای دیگر نیز در کابل بازگشایی شود

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: شیر محمد عباس استانکزی معین سیاسی وزارت خارجه طا-لبان می‌گوید که سفارت برخی از کشورها در کابل فعال است و تلاش‌ها جریان دارد تا سفار‌ت کشورهای دیگر نیز در افغانستان باز شود.

تلاش داریم تا سفارت کشورهای دیگر نیز در کابل بازگشایی شود

معین وزارت خارجه طا-لبان عصر روز چهار شنبه ( ۱۵ سرطان) در افتتاح نمایشگاه سه روزه «اختر بازار» در کابل گفت: سفارت‌های شماری از کشورها در کابل فعال است و تلاش‌ جریان دارد که کشورهای دیگر روابط ديپلماتيک شان را با افغانستان از سر گیرند.
استانکزی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت که ما انتقاد سالم از نظام را می‌پذیریم اما تخریب امارت را هرگز، چون بدیل این نظام در افغانستان وجود ندارد.
وی همچنان گفت که با روی کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان خارجی‌ها برای افغان‌ها تعین تکلیف نمی‌کنند بلکه ما در تصامیم خویش چه خوب باشد یا بد، مستقل هستیم.
وی با بیان اینکه امروز جزایر قدرت در افغانستان به طور کلی از بین رفته افزود: ما در میدان نظامی بزرگترین قدرت‌های نظامی جهان را شکست دادیم اما در میدان اقتصاد هم پیروز می‌شویم.
او خطاب به سیاسیون خارج از کشور گفت: امارت اسلامی با اعلام عفو عمومی دیگر دوست ندارد که هموطنان ما در کشور‌های بیگانه بی‌‎وطن باشند، ما آغوش را برای همه باز کردیم بیایید خون، سر، مال و ناموس همه‌تان محفوظ می‌باشد.
این در حالی است که در ماه‌های اخیر شماری از سیاسیون که با سقوط کابل به دست طا-لبان، افغانستان را ترک کرده بود در پی رایزنی و گفت‌وگو با کمیسیون برگشت سیاسیون، به کشور برگشته‌اند.
معین سیاسی وزارت خارجه طا-لبان در باره چالش‌های موجود اقتصادی گفت: کار روی صادر شدن میوه تازه افغانستان به کشور‌های اروپایی جریان دارد و به زودی روند صادرات میوه خشک و تازه به اروپا آغاز می‌گردد.
از سویی هم، عبدالطیف نظری معین وزارت اقتصاد گفت: ما دو برنامه بزرگ اقتصادی را روی دست گرفتیم که یکی از آنها طرح باز یعنی تعامل اقتصادی با همه کشور‌ها می‌باشد.
نظری افزود: برنامه دیگر ما افزایش صادرات و کاهش واردات می‌باشد که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها می‌تواند در راستای این اهداف به منظور معرفی و شناسایی محصولات افغانی مفید واقع شود.
معین وزارت اقتصاد همچنان گفت که اکثر کشور‌های جهان خواستار تعامل و سرمایه‌گذاری در افغانستان هستند.
گفتنی است که نمایشگاه سه روزه محصولات داخلی افغانستان تحت عنوان نمایشگاه اختر بازار به منظور رشد تولیدات داخلی و معرفی محصولات افغانی توسط وزارت صنعت و تجارت، اتاق صنایع و معادن افغانستان، اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان و صیام بزنس در کابل افتتاح شده است.
مسئولان این نمایشگاه هدف از برگزاری آن را حمایت حکومت طا-لبان از سکتور خصوصی و معرفی تولیدات داخلی کشور عنوان می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا