آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثگزارش

تلفات سنگین و فرار طالبان در بلخ

گزارش‌ها از ولایت بلخ در شمال کشور می‌رساند که در نتیجه درگیری میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان، تلفات سنگینی به اعضای این گروه وارد شده است.

گزارش‌ها از ولایت بلخ در شمال کشور می‌رساند که در نتیجه درگیری میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان، تلفات سنگینی به اعضای این گروه وارد شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، حنیف رضایی سخنگوی سپاه ۲۰۹ شاهین در شمال امروز سه‌شنبه (پنجم حمل)، در تماس تیلفونی به خبرگزاری دید، گفت که درگیری‌ها در ولسوالی‌های بلخ، دولت‌آباد و چمتال ولایت بلخ پس از حمله گروه طالبان آغاز شده است و نیروهای امنیتی در «چهارچوب دفاع فعال» به آن پاسخ داده‌اند.
آقای رضایی همچنان گفت که در درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان ۲۵ تن از گروه طالبان کشته و ۳۳ تن دیگر شان زخمی شدند و همچنان چندین پناه‌گاه تروریستان نابود شدند.
به گفته سخنگوی سپاه ۲۰۹ شاهین، ملا ریحان و قاری جنت دو فرمانده گروه طالبان در بلخ نیز میان زخمیان است.
رضایی در مورد تلفات نیروهای امنیتی در این درگیری گفت: متاسفانه دو تن از نیروهای امنیتی کشته شدند و ۷ تن دیگر از نیروهای ما زخم برداشته‌اند.
بر بنیاد توضیحات سخنگوی سپاه شاهین، پس از حملات گروه طالبان بر مواضع نیروهای دولتی در ولسوالی‌های بلخ، دولت آباد و چمتال، نیروهای امنیتی به رهبری کوماندوها و حمایت قوایی هوایی در «چهارچوب دفاع فعال»، لانه‌ها و موقعیت‌های این گروه را از زمین و هوا هدف قرار داده‌اند.
در کنار این، گفته شده که در این درگیری‌ها، روستا‌های هیواد، پلاس پوش، غندان بالا، غندان پایین، خواجه نمولک، تجرخیل، ارغوان، ده بی‌بی، بهاءالدین، کولمبو، دیوالی-میدان ولسوالی بلخ از وجود طالبان پاک‌سازی شده است.
با این همه، عادل شاه عادل سخنگوی پولیس ولایت بلخ به خبرگزاری دید، گفت: « از صبح روز گذشته دوشبنه ( ۴ حمل) درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان در برخی از ساحات این ولایت آغاز شده بود که تا پایان روز ادامه داشت که در این درگیری تلفات زیادی به گروه طالبان وارد شده است.»
سخنگوی پولیس بلخ همچنان گفت که در ۲۴ ساعت گذشته در مربوطات دو ولسوالی ولایت بلخ در روستاهای هیواد، خواجه غودگ، تره‌خیل شهرک ترکمنیه… جنگ میان نیروهای امنیتی و طالبان جریان داشته که در نتیجه این درگیری ۱۰ تن از اعضای گروه طالبان کشته و ۱۵تن دیگرشان زخمی شدند.
آقای عادل در مورد تلفات نیروهای امنیتی گفت که خوشبختانه در این جنگ نیروهای امنیتی تلفات جانی نداشته است و ۳ تن از این نیروها زخمی شده و یک تانک تخریب شده است.
سخنگوی پولیس بلخ گفت: این جنگ از صبح دیروز آغاز شده بود و تا ساعت شش شام روز گذشته درگیری ادامه داشت و در حال حاضر ساحه پاکسازی شده است.
گفتنی است که هفته گذشته مسئولان ارشد امنیتی به نیروهای امنیتی دستور دادند تا از حالت دفاعی به حالت دفاع فعال قرار بگیرند.
در حالت دفاع فعال نیروهای امنیتی محدودیت‌های دوره حالت دفاعی را نخواهند داشت و می‌توانند علیه طالبان دست به اقدامات بزند.
نیروهای امنیتی در سوم حوت هم‌زمان با هفته کاهش خشونت به حالت دفاعی درآمدند. از سوم تا دهم حوت، طرف‌های جنگ روی کاهش یک هفته‌ای خشونت برای امضای موافقت‌نامه‌ صلح میان امریکا و طالبان توافق کرده بودند. موافقت‌نامه‌ صلح میان امریکا و گروه طالبان در دهم حوت در قطر امضا شد.

نویسنده

گزارش از رسول شهزاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا