آخرین اخبارافغانستانسیاست

دوستم:

تلفات طالبان سنگین است اما پنهان می‌کنند/ جنگ فرسایشی اردو را خسته می‌سازد

حسین حسینی—خبرگزاری دید
مارشال دوستم معاون پیشین ریاست جمهوری می‌گوید که جنگ راه حل نیست، طالبان تلفات بسیار سنگین دارند اما پنهان می‌کنند. او تاکید می‌کند، در صورتی که خیزش‌های مردمی از سوی دولت تجهیز نشود، جنگ فرسایشی نیروهای ارتش و پولیس را خسته می‌سازد.


به گزارش خبرگزاری دید: مارشال دوستم در یک نشست خبری از راه دور، امروز جمعه (۲۵ سرطان) در پیوند به وضعیت دشوار امنیتی، حاشیه‌های جنگ، عدم آزادسازی ولسوالی‌های از دست رفته و کم توجهی دولت به نیروهای خیزش مردمی گفت: «در پنجاه روز گذشته که جنگ در جوزجان جریان داشته بیشتر از ۵۰۰ نفر از فرماندهان و جنگجویان گروه طالبان کشته و زخمی شده‌اند، تنها در یک شب گذشته که جنگ شدید شده بیشتر از صد نفر کشته و زخمی شده است».
دوستم هرچند تاکید می‌کند که جنگ راه حل نیست، ولی می‌گوید که همواره طالبان را شکست داده و این بار نیز گروه طالبان به خاطر تصرف چند ولسوالی مغرور نشود، چون باز هم شکست شان خواهد داد.
به گفته وی، در یک ماه اخیر طالبان در درگیری‌ها و حملات نیروهای امنیتی و دفاعی روزانه بالاتر از ۶۰ تا صد نفر کشته و زخمی داده‌اند، تلفات طالبان در شبرغان بیشتر از هر جنگ دیگر این گروه در تمام افغانستان است.
مارشال دوستم تاکید کرد که نمی‌خواهد ارتشی جدا از چارچوب نیروهای دفاعی و امنیتی تشکیل بدهد و همواره گفته که در کنار اردو خواهد رزمید.
او از دولت گلایه کرد که توجهی در تجهیز و اکمال نیروهای خیزش مردمی در جوزجان نکرده و این نیروها نمی‌توانند بیشتر از این بدو مهمات به جنگ ادامه بدهند.
از سویی هم، مارشال دوستم گروه طالبان را به پنهان کاری متهم کرده و افزود که این گروه شمار تلفات خود را به رسانه‌ها نمی‌گوید، در حالی که روزانه در جنگ جوزجان از ۴۰ تا ۱۰۰ طالب کشته و زخمی می‌شوند.
او از یکی از فرماندهان طالبان به نام ملا نقیب یاد کرد که از ناحیه کمر به شدت زخمی شده و دیگر نمی‌تواند در جنگ اشتراک کند و افزود که طالبان این موضوع را پنهان کرده‌اند.
با این حال، جنرال دوستم که چندی پیش مسموم شده بود، در ترکیه به سر می‌برد و گفته که با صحت یاب شدن دوباره به کشور برخواهد گشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا