آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادث

تلفات ملکی در ۲۰۲۰ میلادی؛ طالبان مسئول ۴۶ درصد کشتار مردم هستند

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید پس از آغاز مذاکرات صلح، میزان کشته و زخمی شدن افراد ملکی در این کشور افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دید، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز سه‌شنبه(۵ حوت) گزارش خود را در مورد تلفات افراد ملکی منتشر کرد که نشان‌دهندۀ جهش نگران‌کنندۀ خشونت‌ها است.
دیبورا لاینز نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان گفته است: سال ۲۰۲۰ می‌توانست سال صلح در افغانستان باشد. در عوض، هزاران فرد ملکی افغان به دلیل درگیری‌ها از بین رفته است.
وی افزوده است: هدف اصلی این گزارش مهم، ارائه حقایق و توصیه‌ها به طرفین منازعه است، تا آن‌ها گام‌های فوری و مشخص برای جلوگیری از آسیب رساندن به افراد ملکی بردارند. من از آن‌ها می‌خواهم که در انجام اقدامات فوری برای جلوگیری از رنج بیشتر، حتی یک روز را تلف نکنند.

رییس یوناما بیان کرده است: در نهایت، بهترین راه برای محافظت از افراد ملکی برقراری آتش‌بس بشردوستانه مي‌باشد. طرفین که از آتش بس امتناع می‌ورزند باید عواقب ویران‌گر چنین وضعیتی را بر زندگی افراد ملکی افغانستان مشاهده کنند.
در گزارش آمده است: یک ویژگی ناراحت کننده از درگیری همچنان تاثیرات نامتناسب است که به زنان و کودکان افغانستان وارد شده است. آن‌ها ۴۳ درصد از تمامی تلفات افراد ملکی را تشکیل می‌دهند: تعداد تلفات اطفال ۲ هزار و ۶۱۹( ۳۰در صد) و تعداد تلفات زنان۱ هزار ۱۴۶ (۱۳ در صد) را تشکیل می‌دهد. از آغاز مستند سازی سیستماتیک یوناما در سال ۲۰۰۹، زنان بیشتری در درگیری‌ها در سال ۲۰۲۰ کشته شده‌اند. در مجموع ۱ هزار و ۱۵۰ تن از زنان و اطفال کشته شده (۳۹۰ زن و ۷۶۰ طفل).

تعداد کلی تلفات افراد ملکی در سال ۲۰۲۰ از ۸ هزار و ۸۲۰ (۳۰۳۵ کشته و ۵۷۸۵ زخمی) برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ بدین‌سو به کم‌تر از ۱۰ هزار رسیده و در سال ۲۰۱۹ با ۱۵ درصد کاهش همراه بوده است.
به گفته یوناما، مذاکرات صلح میان‌افغانی نتوانسته از میزان آسیب به افراد ملکی بکاهد.
گزارش می‌افزاید که عناصر مخالف دولت در سال ۲۰۲۰ باعث بیش‌ترین تلفات افراد ملکی (۶۲ درصد، درمجموع ۵۴۵۹ تلفات – ۱۸۸۵ کشته و ۳۵۷۴ زخمی) گردیده است که طالبان مسئول بیشتر تلفات (۴۶ درصد) و دولت اسلامی شاخه خراسان مسئول هشت درصد آن می‌باشد.
بر مبنای این گزارش، نیروهای طرفدار دولت باعث یک ربع تلفات افراد ملکی شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا