آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

تماس تیلفونی غنی و خان؛ ماموریت خلیلزاد چقدر پیش رفته است

آقای خلیلزاد با این سفرها تلاش خواهد کرد که هند و پاکستان را نسبت به صلح کابل همسو بسازد. این که آقای خلیلزاد در این ماموریت موفق خواهد شد یا خیر، چیزی نمی‌توان گفت.

به تازگی عمران خان نخست‌وزیر پاکستان با محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور تماس تیلفونی داشته و رییس جمهور غنی را دعوت کرده برای سفر به پاکستان.
زلمی‏ خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا از این تماس تیلفونی و دعوت رییس جمهور غنی از جانب نخست‌وزیر پاکستان استقبال کرده است.
اکنون پرسش اساسی این خواهد بود که آیا دولت جدید پاکستان افغانستان را برای رسیدن به صلح کمک خواهد کرد؟
حالا بحث گفت‌وگوهای صلح به منظور توافق با گروه طالبان از موضوع‌های غالب در سیاست افغانستان است. زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا است تا پروسه را به نمایندگی از دولت این کشور رهبری نماید.
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح کشور چند روز پیش پاکستان رفته و گفته بود زمان آن فرا رسیده است که اسلام‌آباد در پروسه صلح اقدام‌ عملی نماید.
پاکستان از جمله همسایگان افغانستان است که نقش غیر قابل انکار در روند صلح و اوضاع کشور دارد.
آقای خلیلزاد می‌گوید که در سطح منطقه اجماع برای صلح افغانستان به میان نیامده و برخی از کشور ها نگرانی‌هایی دارند.
این دیپلمات ایالات متحده امریکا گفت که ممکن هند این نگرانی را داشته باشد. درهمین حال، رسانه ها گزارش کردند که زلمی خلیلزاد قرار است امروز دوشنبه ۱۶ ثور به هند برود.
چندی پیش عمران خان نخست‌وزیر پاکستان یکی دوبار در خصوص شکل‌گیری اداره موقت در افغانستان سخنانی داشت که با واکنش ریاست جمهوری و برخی از چهره‌های سیاسی همراه شد.
بخشی از ماموریت زلمی خلیلزاد برای صلح، گفت‌وگو و رایزنی با کشورهای هند و پاکستان است. در شش ماه اخیر آقای خلیلزاد به این دو کشور زیاد سفر کرده است.
هند و پاکستان دو کشوری که در جغرافیای افغانستان جنگ نیابتی دارند. مقامات ارشد پاکستانی بارها اعلام کرده‌اند که هند در همکاری با برخی مقامات حکومت کابل در امور داخلی اسلام‌آباد مداخله می‌کند.
نزدیک به ۵۰ سال است که دهلی نو و اسلام‌آباد در افغانستان باهم رقابت دارند و جنگ نیابتی. وقتی زلمی خلیلزاد می‌گوید که برای صلح افغانستان اجماع منطقه‌ای شکل نگرفته است، یک نگاهش به رقابت هند و پاکستان در افغانستان است.
آقای خلیلزاد با این سفرها تلاش خواهد کرد که هند و پاکستان را نسبت به صلح کابل همسو بسازد. این که آقای خلیلزاد در این ماموریت موفق خواهد شد یا خیر، چیزی نمی‌توان گفت.
دولت مردان افغانستان به ویژه رییس جمهور غنی تا این جای کار نتوانسته مانع ادامه جنگ نیابتی این دو کشور در افغانستان شود. آقای رییس جمهور چند باری به پاکستان رفته است و هنوز این سفر ها نتایج مطلوبی در پی نداشته است.
چین نیز از کشورهایی به شمار می‌رود که رابطه تیره با هند دارد و رابطه ایده‌آل با دولت پاکستان. در مجموع این همسویی‌ها و رقابت‌ها کابل را برای رسیدن به ثبات دچار مشکل نموده است.
به باور نویسنده، آقای خلیلزاد و دولت امریکا بایستی در سیاست خارجی خود روی هم نظر کردن کشورهای منطقه برای رسیدن به ثبات در کابل بیشتر تلاش کند. یکی از چالش‌های جدی که پروسه صلح را تهدید می‌کند، همین رقابت‌ها می‌تواند باشد.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا