آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

رییس جمهور غنی با استولتنبرگ و اسپر:

تمام موارد توافقنامه صلح مشروط است/ به حفاظت از دستاوردهای افغانستان متعهد هستیم

رییس جمهور اشرف غنی، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو و مارک اسپر وزیر دفاع امریکا در یک کنفرانس خبری در ارگ ریاست جمهوری بر تعهد دوامدار میان افغانستان، ناتو و امریکا تاکید کرده و گفتند که کابل همکار دوره جنگ ناتو و امریکا بود و اکنون در دوره صلح نیز این همکاری ادامه خواهد یافت.

رییس جمهور اشرف غنی، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو و مارک اسپر وزیر دفاع امریکا در یک کنفرانس خبری در ارگ ریاست جمهوری بر تعهد دوامدار میان افغانستان، ناتو و امریکا تاکید کرده و گفتند که کابل همکار دوره جنگ ناتو و امریکا بود و اکنون در دوره صلح نیز این همکاری ادامه خواهد یافت.


به گزارش خبرگزاری دید، محمد اشرف غنی رییس جمهور، مارک اسپر وزیر دفاع امریکا و ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو امروز (شنبه۱۰حوت) همزمان با مراسم امضای توافقنامه امریکا و طالبان در یک کنفرانس خبری مشترک در ارگ، در پیوند به توافقنامه صلح امریکا و طالبان گفتند که این روز برای افغانستان یک روز خاص است و امیدواریم که شاهد صلح پایدار و همیشگی در افغانستان باشیم.
محمد اشرف غنی در این کنفرانس، ضمن تشکر از ایالات متحده امریکا گفت: ما و امریکا به پیمان جدید نیازی نداریم چون پیمان‌های قبلی تعهد دراز مدت ما را نشان می‌دهد.
رییس جمهور گفت: تمام موارد توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان مشروط است و زمانی اجرایی خواهد بود که طالبان به تعهدات شان پایبند باشند.
وی همچنان افزود که طرح کاهش نیروهای امریکایی از افغانستان را او مطرح کرده و سال گذشته به رییس جمهور ترامپ نامه نوشت که با بلند رفتن ظرفیت نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان امریکا باید نیروهایش را کاهش بدهد.
آقای غنی در مورد پیشرفت در دو دهه اخیر گفت: آزادی زنان، آزادی رسانه‌ها نشان می‌دهد که ما چقدر پیشرفت داشته‌ایم و ما برای اجماع صلح در کشور لویه جرگه ( جرگه مشورتی صلح) برگزار کردیم.
رییس جمهور غنی با اشاره به نقش جوانان در آینده کشور گفت که ۷۵ درصد نفوس کشور جوانان هستند و آنها صلح می‌خواهند.
آقای غنی در بخشی از سخنانش گفت که زنان افغانستان امروز نیرومند شده‌اند و خودشان می‌توانند در مورد آینده شان تصمیم بگیرند.
وی با اشاره به پیشرفت‌ها در کشور گفت: ما توجه خاصی به اصلاحات کردیم و این اصلاحات در نیروهای امنیتی بیشتر بوده، هیچ نیرو جز نیروهای امنیتی نمی‌تواند امنیت مردم افغانستان را تامین کند.
رییس جمهور در پایان سخنانش گفت که طالبان باید روابط شان را با کشورهای خارجی و گروه‌های تروریستی روشن بسازند.
در همین حال، مارک اسپر وزیر دفاع امریکا با اشاره به امضای توافق صلح میان امریکا و طالبان می‌گوید که امضای این توافق فرصتی است برای افغانستان تا به صلح پایدار برسد.
آقای اسپر تصریح کرد: امروز ما با دولت افغانستان بیانیه مشترکی را صادر می‌کنیم تا نشان بدهیم که در حفظ دستاوردهای نزدیک به دو دهه اخیر افغانستان متعهد هستیم. امضای توافق صلح فرصتی است برای مردم افغانستان و اکنون مردم افغانستان بایند بنشینند و برای رسیدن به صلح پایدار تلاش نمایند.
به گفته آقای اسپر، امریکا رابطه دوامدار خود را با افغانستان ادامه خواهد داد و به حمایت از نیروهای مسلح ملی افغانستان متعهد است.
از سویی هم، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت که امضای توافق یک پیروزی برای مردم افغانستان است.
دبیرکل ناتو از تمام سیاسیون افغانستان خواست که متحد شده و اجماعی ملی برای رسیدن به صلح پایدار تشکیل بدهند.
این بیانیه در حالی از سوی دولت افغانستان، ناتو و امریکا صادر شد که همزمان توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان در دوحه امضا گردید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا