آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

تندی امریکا محب را بولت کرد

رییس جمهور غنی فرمول مصالحه را پیدا کرد که اجازه می دهد محب در سمتش باقی بماند و در عین حال، از نتایج اعتراضات ماه مارچ او در شکل «جلسات صمیمانه» توسط شرکای امریکایی، استفاده کند.

روز دوشنبه یکم اپریل، نمایندگان امریکایی به رییس جمهور محمد اشرف غنی و تعدادی از مقامات بلندرتبه کابل در مورد پیشرفت مذاکرات با طالبان توضیحات داد. تاکنون، مذاکره کنندگان واشنگتن در باره درخواست مقامات کابل جهت شریک نمودن تازه‌ترین اطلاعات پیرامون توافقنامه‌ها با طالبان، دقت نکرده‌اند. حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان مجبور شد، نگرش دیپلمات‌های امریکایی را نسبت به کابل تغییر دهد – کسی که اکنون یکی از مشهور‌ترین سیاستمداران افغانستان است.
حمدالله محب اکنون یک شخص غیرقابل قبول برای مقامات وزارت خارجه امریکا است. امروز، طالبان تروریست بین‌المللی وضعیت و موقعیت بهتری نسبت به مشاور امنیت ملی افغانستان در واشنگتن دارد. در حقیقت، امریکایی‌ها تحریم‌های شخصی را علیه محب وضع کرده‌اند. دلیل نارضایتی دیپلمات‌های امریکایی، اظهارات تند محب است که در اواسط ماه مارچ طی یک سفر رسمی به ایالات متحده بیان کرد. این واضح است که احتمالاً این آخرین سفر او به امریکا باشد. مشاور امنیت ملی افغانستان بار دیگر به سختی ویزا از وزارت خارجه دریافت خواهد کرد.
حمدالله محب طی سخنرانی‌های مختلف در امریکا، به طور عام نسبت به مذاکراتی که زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در جریان تقریباً نیم سال با طالبان انجام داده، ابراز بی‌اعتمادی کرد. در حقیقت، محب افکار عمومی حکومت افغانستان و حامعه افغانستان را بیان کرد، این که از به اصطلاح روند صلح اعلام شده توسط مذاکره کنندگان واشنگتن و طالبان که به طور فزاینده‌ای شبیه دسیسه پنهان علیه کابل است، ناراضند. کابل هیچ نظری نسبت به گفت‌وگوهای واقعی بین طالبان و دیپلمات‌های امریکایی و این که آن‌ها روی چه شرایطی تلاش دارند به مصالحه برسند، ندارد، به دلیل اینکه طالبان حضور نمایندگان حکومت افغانستان را در میز مذاکره نمی‌پذیرند.
حمدالله محب در رابطه به استراتژی انتخاب شده مذاکرات توسط طالبان و امریکایی‌ها، طی یک کنفرانس خبری در ایالات متحده گفت:« ما نمی‌دانیم چه در جریان است. ما آن وضاحت را که باید داشته باشیم، نداریم.»
وی با اشاره به عدم داشتن اطلاعات در باره آجندای مذاکرات بین طالبان و امریکا، بر تحقیر ناروایی که از سوی طالبان نسبت به هیئت حکومت افغانستان در دوحه شد، تاکید کرد. در آن زمان، طالبان به نمایندگان کابل اجازه نداد وارد اتاق مذاکره شود. در عین حال، شرکای امریکایی اول از همه سفیر خلیلزاد برای نمایندگان کابل ایستاده نشد و در واقع، موضع مذاکره کنندگان طالبان را به خود گرفت.
حمدالله محب طی سفرش به ایالات متحده در ماه مارچ، آشکارا از زلمی خلیلزاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان انتقاد کرد. رییس شواری امنیت ملی افغانستان هویدا نظر و دیدگاه سیاستمداران افغانستان، خبرنگاران و شخصیت‌های اجتماعی را ابراز کرد. به گفته وی، سفیر خلیلزاد که ریشه افغانی دارد به دنبال آرمان‌های شخصی خودش در مذاکرات با طالبان است. هدف مذاکره کننده اصلی واشنگتن در مذاکرات با طالبان، انتقال قدرت به حکومت موقت است که خلیلزاد در رأس آن قرار داشته باشد.
بعد از این اظهارات، حمدالله محب که قبلاً به عنوان سفیر افغانستان در امریکا کار کرده، تبدیل به یک شخص غیرقابل قبول برای وزارت خارجه امریکا شد. نخست، رابرت هیل معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور سیاسی خواستار توضیحات از محب شد و خاطرنشان کرد که حمله او روابط امریکا و افغانستان را به خطر انداخته است. سپس، جان بولتون مشاور امنیت ملی ایالات متحده با حمدالله محب دیدار نکرد. در آخر، یک روز پس از اظهارات محب، رابرت هیل طی تماس تیلفونی با اشرف غنی از قطع تمام تعاملات با محب در کابل و واشنگتن خبر داد.
مقامات، سیاستمداران و خبرنگاران طی دوهفته در کابل، کنجکاو بودند که آیا اشرف غنی سمت مشاوریت امنیت ملی را به کسی دیگر خواهد داد یا خیر؟ منابع در پایتخت افغانستان در مورد این وضعیت گفته اند:« محب آشکارا چیزی را گفت که فکر می‌کرد و به شمول مقامات حکومت افغانستان، آن را می‌گفتند.»
مذاکره کنندگان امریکایی به طور هویدا با طالبان گفت‌وگوهای جداگانه‌ای انجام دادند و منافع و اهمیت حکومت افغانستان را نادیده گرفتند. کابل، از طریق سخنان محب اعلان کرد که چنین وضعیتی قابل قبول نیست. به این ترتیب، مشاور امنیت ملی افغانستان به عنوان مدافع حاکمیت و عزت افغانستان عمل کرد و اکنون مقامات امریکایی تلاش می کنند تا از او انتقام بگیرند.
امروز، توطئه و دسیسه سیاسی در مورد حمدالله محب با دقت توسط طبقه سیاسی افغانستان، طالبان و نخبگان سیاسی کشورهای منطقه زیر نظر است.

Shokh Mand, [07.04.19 17:20] یکی از کارشناسان سیاسی در کابل گفته است:« آبرو و اعتبار سیاسی اشرف غنی و حکومت افغانستان به چگونگی پیشرفت این داستان بستگی دارد. اگر واشنگتن قصد دارد تا کابل همچنان به عنوان دست نشانده امریکا در نظر گرفته شود، همانطور که طالبان همواره تکرار کرده‌اند، امریکایی‌ها به دنبال استعفای محب خواهند بود. اما این امر نه برای مقامات افغانستان خوب خواهد بود و نه برای متحدان حساس امریکایی.»
امروز در کابل، چندین سناریوی احتمالی در مورد حادثه محب توسط رییس جمهور غنی مورد بحث قرار گرفته می‌شود. سناریوی اول، همه چیز همان طور که هست باقی می‌ماند. رییس جمهور محب را به عنوان مشاور امنیت ملی نگه می‌دارد و تقاضای جانب امریکایی را نادیده می‌گیرد. این سناریو بسیار کم توسط ناظران کابل مطرح می شود.
سناریوی دوم، محب سمت مشاوریت امنیت ملی را ترک می‌کند، اما رییس جمهور وی را در پست مهمی منصوب می‌کند که به ارتباطاتش با واشنگتن ادامه دهد.
سناریوی سوم، محب سمت مشاوریت امنیت ملی را ترک می‌کند و به طور افقی حرکت می‌کند. به طور مثال، در پست وزیر امور خارجه یا سطح مشابه قرار می‌گیرد.
با این حال، هر سناریویی که توسط رییس جمهور غنی انتخاب شود، کابل نتیجه سیاسی خود را از رفتار ماه مارچ حمدالله محب قبلا به دست آورده است: نمایندگان امریکایی تاکتیک نادیده گرفتن حکومت افغانستان را در چهارچوب بازی مذاکره با طالبان، ترک گفته است.
طبق گزارش رسانه‌های افغانستان، سفیر زلمی خلیلزاد در اول اپریل وارد کابل شد و با شخصیت های سیاسی کلیدی، از جمله عبدالسلام رحیمی رییس دفتر ریاست جمهوری و عمر داودزی نماینده خاص رییس جمهور برای اجماع منطقه ای در مورد صلح ملاقات کرد.
در جریان این ملاقات، خلیلزاد در مورد مذاکرات با طالبان در قطر به مقامات افغانستان معلومات داد و در مورد دورنمای تشکیل یک گروه مذاکره کننده (با اشتراک نمایندگان حکومت افغانستان) بحث کرد تا در دور جدید مذاکرات که قرار است در ۱۴ یا ۱۵ اپریل برگزار گردد، اشتراک کنند.
در همین اول اپریل، زلمی خلیلزاد، جان باس سفیر امریکا در کابل و جنرال اسکات میلر فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان با رییس جممهور اشرف غنی دیدار کرده و در باره پیشرفت های روند مذاکره بحث و تبادل نظر کردند.
گفتنی است که حمدالله محب در این نشست حضور نداشت. طبق گزارش شورای امنیت ملی افغانستان، آقای محب در این روز به ولایت های نورستان و کنر سفر کرد.
بنابراین، رییس جمهور غنی فرمول مصالحه را پیدا کرد که اجازه می دهد محب در سمتش باقی بماند و در عین حال، از نتایج اعتراضات ماه مارچ او در شکل «جلسات صمیمانه» توسط شرکای امریکایی، استفاده کند.
فتنه تحریم حمدالله محب توسط مقامات وزارت خارجه امریکا هرچه باشد، این واضح است که محب به محبوبیتش در جامعه افغانستان افزوده و منافع بلندی را در کشورهای منطقه به وجود آورده است. می توان این تصور را کرد که هرچه کمتر آنها محب را به واشنگتن ببرند، زودتر از محب دعوت می شود تا از مسکو، پکن و تهران دیدن کند. فقط به این دلیل که در میان سیاستمداران افغانستان، اشخاص بسیار کمی هستند که این شجاعت را دارند تا به شرکای امریکایی در باره آنچه بقیه در سالون های سیاسی کابل زمزمه می کنند، سخن بگوید.

نویسنده

اندری سرنکو

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا