آخرین اخباراسلایدشوپاکستانجهانسیاستهند

تنش‌های اخیر در جمو و کشمیر؛ ملل متحد ابراز نگرانی کرد

سازمان ملل متحد گفته است که محدودیت‌های اعمال شده از سوی هند در کشمیر تحت کنترول این کشور نگران کننده است و افزوده که چنین اقداماتی «وضعیت حقوق بشر (در این منطقه) را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

سازمان ملل متحد گفته است که محدودیت‌های اعمال شده از سوی هند در کشمیر تحت کنترول این کشور نگران کننده است و افزوده که چنین اقداماتی «وضعیت حقوق بشر (در این منطقه) را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»
یک سخنگوی سازمان ملل متحد در این رابطه به قطع خطوط مخابراتی، بازداشت و دستگیری رهبران منطقه و همچنین ممنوعیت تجمعات سیاسی اشاره کرده است.
به نقل از بی بی سی، در این میان روز گذشته (چهارشنبه ۷ اگست) امریکا ضمن درخواست خویشتنداری از دو کشور از مذاکره مستقیم بین دو کشور درخصوص منطقه منازعه کشمیر، حمایت کرده است.
پیش از این نیز و به دنبال افزایش تنش میان هند و پاکستان، مقامات اسلام‌آباد اعلام کردند که سفیر هند را اخراج کرده و روابط تجاری با دهلی نو را به حالت تعلیق در خواهند آورد.
دو روز پیش مقامات هند اعلام کردند که اصل امتیازات ویژه دولت کشمیر تحت کنترول هند را که در قانون اساسی هند برای این منطقه در نظر گرفته شده است لغو کرده‌اند.
کمیته امنیت ملی پاکستان دیروز چهارشنبه اعلام کرده بود که در واکنش به اقدامات اخیر هند در کشمیر تحت حاکمیت هند، تصمیم به کاهش روابط دیپلماتیک با دهلی نو گرفته و داد و ستد تجاری را با این کشور به حالت تعلیق در‌می‌آورد.
پاکستان اعلام کرده در توافق‌های تجاری دو جانبه نیز تجدید نظر می‌کند.
در منطقه کشمیر هند، خطوط تیلفونی و همچنین انترنت از عصر روز یکشنبه قطع است.
در جلسه کمیته امنیت ملی پاکستان که به ریاست عمران خان نخست‌وزیر برگزار شد، همچنین مصوب شده که این موضوع را به سازمان ملل متحد ارجاع دهند.
اکنون با اخراج سفیر هند و تعلیق تجارت دوجانبه، نزاع بین هند و پاکستان در مورد منطقه مورد مناقشه‌ کشمیر بالا خواهد گرفت.
هند و پاکستان هر کدام کنترول بخشی از کشمیر را در دست دارند اما هر دو می‌گویند که تمام این منطقه متعلق به آن‌هاست.
از زمان تصمیم هند درباره لغو اختیارات ویژه منطقه خودمختار کشمیر، دولت محلی کشمیر هند با اعلام وضعیت اضطراری، مقررات منع رفت و آمد وضع کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا