آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

تنش‌های سیاسی و تورم؛ گراف فقر بلند می‌رود

تشنج‌های سیاسی، نوسانات اسعار خارجی در کشورهای همسایه و مصرف بودجه حکومت در پایان سال مالی، از عوامل عمده کاهش نرخ افغانی در مقابل اسعار خارجی به ویژه دالر می‌باشد.


بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد، کشمکش‌های اخیر سیاسی در این کشور سبب شده است که نرخ دالر در برابر پول افغانی، به صورت بی‌سابقه افزایش یابد.
به گزارش خبرگزاری دید، خلیل صدیق رییس بانک مرکزی افغانستان دریک نشست مطبوعاتی گفت: تشنج‌های سیاسی، نوسانات اسعار خارجی در کشورهای همسایه و مصرف بودجه حکومت در پایان سال مالی، از عوامل عمده کاهش نرخ افغانی در مقابل اسعار خارجی به ویژه دالر می‌باشد.
به گفته آقای صدیق:«تشنج‌های سیاسی که در دو ماه اخیر درکشور به وجود آمده است مسئول مستقیم بلندرفتن نرخ اسعاردرکشورمی‌باشد. بناءً این تشنج‌ها باعث ایجاد مشکلات فراوان برای توده‌های میلیونی افغانستان است، اگر نرخ‌اجناس بلند می‌رود، اگر نرخ اسعار بلند می‌رود، درواقع نمایندگی ازیک حالت بد اقتصادی می‌کند.»
این در حالی است که افزایش نرخ دالر در برابر پول افغانی، سبب نگرانی شهروندان کشورشده است.
بر اساس آمار سرای شهزاده کابل، امروز سه‌شنبه یک دالر امریکایی به ۷۰ افغانی و ۲۵ پول معامله می‌شود.
قاضی میرافغان، رییس اتحادیه صرافان افغانستان به صدای امریکا گفته است، در یک ماه اخیر ارزش افغانی در برابر اسعار خارجی به ویژه دالر، روز به روز کاهش یافته است.
رییس اتحادیه صرافان افغانستان، دلیل کاهش ارزش افغانی را در برابر اسعار خارجی چنین بیان کرد: «علت آن این است که د افغانستان بانک پول افغانی زیاد توزیع کرده است، سال مالی که گذشت، وزارت مالیه و د افغانستان بانک دالر کم عرضه کردند. این می‌تواند یکی از چند علل باشد، ویکی ازعلت‌های دیگر، کاهش نرخ ارز کشورهای همسایه در برابر اسعار معتبر است.»
بر اساس آمار بانک مرکزی افغانستان، در جریان سال مالی ۱۳۹۶ خورشیدی، ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی چهار درصد کاهش یافته است؛ اما روپیه پاکستانی ۶ درصد، ریال ایرانی ۱۲ درصد، روپیه هندی ۴ درصد و لیره ترکی ۹ درصد در برابر اسعار خارجی کاهش یافته‌اند.
خلیل صدیق رییس این بانک تأکید کرد که افغانستان در مقایسه با کشورهای همسایه و شرکای تجاری، از لحاظ سطح انفلاسیون و تنزیل ارزش پول‌های ملی، در سطح پایین‌تر قرار دارد.
او گفت که بانک مرکزی در سال مالی ۱۳۹۶ خورشیدی، به هدف تعیین‌شده ذخایر اسعاری که افزایش صد میلیون دالر پیش‌بینی شده بود، رسید و تا پایان سال مالی گذشته ۵۰۰ میلیون دالر ذخیره کرد.
آمار این بانک نشان می‌دهد که ذخایر اسعار ناخالص افغانستان به هشت میلیارد دالر می‌رسد؛ همچنان بانک مرکزی کشورتورم پولی را درکشور تا ماه قوس، ۳.۰۸ درصد اعلام کردِ در حالی که در پاکستان ۴.۶ و در ایران ۹.۶ درصد بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا