آخرین اخبارافغانستانپاکستانسیاستگزارش

تنش سیاسی کابل و اسلام‌آّباد؛ مناسبات تجاری آسیب دیده است

اتاق تجارت و صنایع در کابل از پاکستان خواسته است که تا یک ماه دیگر روابط تجارتی را از سر بگیرد و می‌‏گویند، که تنش‏‌های سیاسی مناسبات تجارتی افغانستان و پاکستان را متاثر ساخته است.
این در حالیست که نظامیان دو کشور اخیراً در ولایت خوست باهم درگیر شدند و این درگیری تلفاتی نیز برجا گذاشت.
روابط تجارتی افغانستان و پاکستان در دو سال اخیر تحت تاثیر اختلافات سیاسی قرار گرفته و دو کشور شاهد کاهش تجارت و ترانزیت هستند. تا دو سال پیش لاری‌های پاکستانی اجازه داشتند اموال ساخت پاکستان را به هر شهری که می‌خواستند انتقال دهند.
تاجران کشور نیز میوه خشک و تازه را به پاکستان صادر می‌کردند و از طریق مرزهای آبی آن کشور راه صادرات افغانستان به کشورهای دیگر نیز باز بود، ولی پس از افزایش اختلافات سیاسی، حکومت‌های هردو کشور محدودیت‌هایی را بر تجارت و ترانزیت وضع کردند.
پیش از تشدید اختلافات، پاکستان از صادرات سمنت به کشورهای آسیای میانه نفع می‌برد و میوه افغانستان نیز به پاکستان صادر می‌شد، ولی در حال حاضر لاری‌های پاکستانی اجازه تردد در داخل افغانستان و تجارت با کشورهای آسیای میانه را ندارند.
از سوی دیگر تاجران و دهقانان افغانستان نیز به دلیل مسدود شدن مرزهای پاکستان بر صادرات میوه، میلیون‌ها افغانی ضرر کرده‌اند.
صیام‌الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع در گفت‌وگو با خبرنگار دید، گفت:‌« تا یک ماه دیگر پاکستان باید مشکل محدودیت‌ها و اسنادی را که از تاجران ما می‌خواهند حل کند و اصلاحاتی در این عرصه به میان آید.»
پاکستان از افغانستان خواسته است تا تمامی اسناد مربوط به کیفیت میوه تازه را به شمول نوعیت زمین و درختانی که این میوه‌ها از آن به دست آمده در اختیار پاکستان قرار دهد. اما اتاق تجارت می‌گوید که افغانستان سویس و امریکا نیست که بتواند چنین اسنادی را تهیه و در اختیار پاکستان قرار دهد.
افغانستان سال گذشته دهلیز هوایی بین کابل و دهلی را ایجاد کرد تا میوه تازه افغانستان از طریق طیاره به هند انتقال داده شود اما حجم میوه افغانستان به مراتب بیشتر از آن است که از این طریق صادر شود.
نخست‌وزیر پاکستان ده روز پیش به کابل سفر کرد و مقامات عالی رتبه دو کشور در رابطه به مبارزه با تروریسم و همکاری در پروسه صلح تاکید کردند. در دیداری که بین نخست‌وزیر پاکستان و رییس جمهور غنی صورت گرفت، دو طرف تعهد کردند که از حمله به حریم یک دیگر اجتناب خواهند کرد.
مناطق مرزی افغانستان در سال‌های اخیر گواه راکت‌پراکنی‌های پاکستان نیز بوده‌است. هر زمانی که روابط بین دو کشور تنش‌آلود می‌شود، ولسوالی‌های مرزی در ننگرهار و کنر هدف راکت‌های پاکستان قرار می‌گیرد.
با این همه، برخی از آگاهان اقتصادی در کابل به این باور‏ند که با فعالیت بندر چابهار نقش اسلام‌آّباد در داد و گرفت تجارتی کاهش یافته است و این موضوع باعث ناراحتی پاکستان شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا