آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادث

تنش مرزی طا-لبان و مرزبانان ایرانی؛ تاکنون تیراندازی نشده، اما مرز بسته است!

خبرگزاری دید: تنش میان نیروهای طا-لبان و مرزبانان ایرانی در خط صفری بین دو کشور هنگامی آغاز شد که یک موتر گشت مرزی ایرانی از سوی طا-لبان توقیف شد. به دنبال آن نیروهای دو طرف در حالت آماده باش قرار گرفتند، بندر اسلام‌قلعه بسته شد اما تاکنون تیراندازی نشده است.


برخی منابع در هرات به رسانه‌ها گفته‌اند که طا-لبان موتر گشت ایرانی را زمانی توقف داده‌اند که وارد خاک افغانستان شده بود.
ایرانی‌ها اما گفته‌اند که جاده‌ای از سوی افغانستان در حال احداث بود که بخشی از آن وارد خاک ایران شده و پاسگاه‌های مرزی را دور زده است.
ویدئوهای نشر شده اما چند سرباز ایرانی و یک موتر آنان را نشان می‌دهد که در میان نیروهای طا-لبان بوده و ظاهراً هیچ طرف دست به ماشه نیست.
در همین حال، یک منبع آگاه در هرات با تایید بسته شدن مرز اسلام‌قلعه از بروز تنش مرزی میان ایران و افغانستان خبر داد و تاکید کرد که هیچ درگیری میان مرزبانان ایرانی و نیروهای مرزی طا-لبان صورت نگرفته است.
رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند: به گفته شاهدان عینی این تنش پس از آن بروز کرد که نیروهای مرزی طا-لبان قصد ساخت یک جاده در منطقه مرزی دو کشور را داشتند که با مخالفت نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران روبرو شدند. این اقدام ایران با مقاومت نیروهای طا-لبان مواجه شد و پس از بحث و مشاجره دو طرف به حالت آماده‌باش درآمدند.
در همین حال، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهور ایران در باره افغانستان در پیوند به تنش مرزی در هرات گفت: در تماسی که با وزارت کشور(داخله) و دفاع طا-لبان صورت گرفت تاکید شد که اقدامات باید متوقف و موضوع در چارچوب کمیسیون عالی مرزی و مدرنیزاسیون اسناد دو کشور حل و فصل شود.
کاظمی قمی اظهار داشت: امروز طا-لبان اقدام به جاده‌سازی بدون هماهنگی قبلی درمحدوده مرز دوغارون و نقض مرز کردند که مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مانع شد.
تنش مرزی طا-لبان با همسایگان بی سابقه نیست. نظامیان طا-لبان قبلاً نیز در نیمروز با ایرانی، در قندهار و نیمروز و خوست و ننگرهار با پاکستانی‌ها و در آقینه با ترکمنستانی‌ها درگیر شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا