آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهسیاست

تهدید فزاینده داعش در افغانستان و جنوب آسیا

قلمرو «هسته» داعش خراسان ISKP همچنان افغانستان و پاکستان است. اگرچه داعش ISKP ابتدا به عنوان یک شبکه مسلط بر پاکستان ظاهر شد، اما به زودی بر افغانستان متمرکز شد

وقتی طا-لبان در سال ۲۰۲۱ کنترول افغانستان را به دست گرفتند، کارشناسان مبارزه با تروریزم نسبت به احیاشدن احتمالی گروه‌های تروریستی اسلام‌گرا در داخل کشور نگران بودند. این گزارش ویژه بیان می‌کند که چرا این نگرانی‌ها، به‌ویژه در مورد شاخه منطقه‌ای دولت اسلامی موسوم به داعش-شاخه خراسان (ISKP) به خوبی پایه‌گذاری شده بود. این گزارش مسیر احتمالی فعالیت‌های داعش ISKP در جنوب آسیا را مورد بحث قرار می‌دهد و اقداماتی را برای به حداقل رساندن تهدیدهای احتمالی برای غرب و ایجاد انعطاف‌پذیری منطقه‌ای در برابر افراط‌گرایی توصیه می‌کند.

خلاصه گزارش:

از زمان بازگشت طا-لبان به قدرت در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، تهدید ناشی از تروریزم در منطقه افزایش یافته است. با این حال، تهدید اصلی نه طا-لبان و نه القاعده متحد نزدیک آن‌ها، بلکه وابسته منطقه‌ای داعش خراسان (ISKP) است.

قلمرو «هسته» داعش خراسان ISKP همچنان افغانستان و پاکستان است. اگرچه داعش ISKP ابتدا به عنوان یک شبکه مسلط بر پاکستان ظاهر شد، اما به زودی بر افغانستان متمرکز شد. این کشور استراتژی خود را در آنجا از کنترول قلمرو به انجام جنگ شهری تغییر داده است. این یک تهدید امنیتی جدی برای دولت سابق افغانستان بود و اکنون به دنبال ایجاد اختلال در تلاش‌های طا-لبان برای حکومت‌داری است.

حضور داعش در جنوب آسیا محدود به افغانستان و پاکستان نیست، بلکه شامل سرزمین‌های «پیرامونی» از جمله هند، بنگلادیش، میانمار، مالدیو و سری‌لانکا می‌شود. با این حال، در این کشورها، داعش در مواجهه با رقابت با گروه‌های شبه‌نظامی رقیب و فشار قوی ضد تروریزم، با مبارزه‌ای برای ارتباط مواجه است.

داعش تهدیدی فزاینده برای غرب و شرکای جنوب آسیای آن است. هشدارهای بالقوه داعش ISKP می‌‌طلبد که غرب اقدامات متقابل مختلفی از جمله همکاری محدود در مبارزه با تروریزم با طا-لبان را روی دست گیرد.

نویسنده

سید عبدل و توره رفسلوند همینگ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا