آخرین اخبارجهانسیاست

اختلال در سامانه سوخت رسانی ایران؛

تهران کشوری خارجی را مسئول دانست/ امریکا از پاسخ دادن طفره رفت

رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه از اختلال و وقفه در عرضه سوخت در پمپ بنزین‌های ایران خبر دادند. ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران خبر داد که حمله سایبری روز سه شنبه(۴عقرب) به ۴ هزار و ۳۰۰ جایگاه‌ سوخت‌رسانی توسط یک کشور خارجی انجام شده است.


به نقل از یورونیوز، ابوالحسن فیروز آبادی گفت که زود است اعلام کنند که این حمله سایبری از سوی کدام کشور و به‌ چه صورت بوده است، اما وعده داد ۷ تا ۱۰ روز آینده نظر نهایی در مورد این حمله اعلام شود.
آقای فیروزآبادی که سه شب در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرده بود گفت که پیش از این نیز چنین اختلال «گسترده‌ای» در سیستم راه‌آهن ایران رخ داده که دلیل آن حمله سایبری از خارج از کشور بوده است.
در هر حال او ابراز امیدواری کرد که با مهار این حمله سایبری، امروز چهارشنبه تمام جایگاه‌های سوخت‌رسانی به وضعیت عادی برگردند.
مسعود رضایی مدیر سامانه هوشمند شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم در این برنامه تلویزیونی گفت: «تاکنون ۳ یا ۴ بار شاهد این حملات سایبری در سیستم‌های توزیع سوخت بوده‌ایم اما چون در ساعات ۲ یا ۳ بامداد انجام شده تا صبح توانسته‌ایم اختلال را برطرف کنیم اما این دفعه اختلال در نظام توزیع سوخت ظهر اتفاق افتاد و این مشکلاتی را به وجود آورد».
اگرچه تاکنون هیچ کشور یا گروهی مسئولیت این حمله سایبری را بر عهده نگرفته است اما ایران در گذشته اسرائیل و امریکا را در پشت حملات سایبری به این کشور معرفی کرده بود.
ایران در ماه اپریل اسرائیل را مسئول حمله به تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی خود در نطنز معرفی کرد که در آن سانتریفیوژهای مورد استفاده برای غنی سازی اورانیوم آسیب دیدند.
همچنین برخی گزارش ها در سال ۲۰۱۹ حکایت از آن داشت که دولت دونالد ترامپ در پی حملاتی که به تاسیسات نفتی عربستان سعودی انجام شد، بر ضرورت برنامه‌ریزی هدفمند برای حمله سایبری به ایران تأکید کرده بود. ایران در آن زمان اعلام کرد که تلاش‌های امریکا برای حملات سایبری موفقیت آمیز نبوده است.
به گفته برخی کارشناسان امنیت سایبری در حال حاضر زود است که این حمله سایبری به کشور خاصی نسبت داده شود.
با وجود این، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا از اظهار نظر درباره حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت‌رسانی ایران خودداری کرد. او در جلسه پرسش و پاسخ روزانه با خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا امریکا به شکلی در این حمله سایبری مشارکت داشته یا حداقل در جریان آن بوده است گفت که برای این قسمت از سئوال پاسخی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا