آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلح

شورای امنیت ملی:

توافقنامه دوحه اثری در روند صلح نداشته و جنگ را ختم نکرد

شورای امنیت ملی کشور گفته که توافقنامه‌ دوحه میان امریکا و طالبان، در راستای تأمین صلح اثرگذار نبوده، جنگ و خون‌ریزی را متوقف نکرده و به روز بد مردم افغانستان نیز پایان نداده است.

به گزارش خبرگزاری دید، رحمت‌الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی امروز یک‌شنبه( ۳ حوت) در یک فایل ویدئویی گفت که در امضای توافقنامه‌ دوحه با حکومت افغانستان مشورت‌های لازم صورت نگرفته بود.
آقای اندر همچنان گفته است که در این توافقنامه اصطلاحاتی به کار برده شده است که تلفات انسانی را به اعداد اندازه‌گیری می‌کند. به گفته‌ او، کاهش خشونت و… اصطلاحاتی است که در آن معافیت و رضایت یک طرف جنگ دیده می‌شود، درحالی که حکومت افغانستان نمی‌خواهد حتا یک قطره خون ریخته شود.
سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افزوده است که حکومت افغانستان مسئولیت حفاظت و نگهداری از این کشور را دارد و به جنگ، صلح و دیگر مسایل نیز از همین منظر می‌بیند.
توافقنامه‌ دوحه در دهم حوت سال گذشته‌ میان امریکا و طالبان به امضا رسید. براساس این توافقنامه، نیروهای خارجی تا ماه می سال جاری میلادی از افغانستان باید خارج شوند.
بر بنیاد توافقنامه دوحه، قرار بود امریکایی‌ها در ماه می میلادی از افغانستان خارج شوند و طالبان نیز تعهد کرده بودند که با دولت افغانستان وارد گفت‌وگوی صلح شوند. همچنان گروه طالبان متعهد شده بود که خشونت‌ها را کاهش می‌دهند.
اما حکومت افغانستان می‌گوید که گروه طالبان نه خشونت‌ها را کاهش داده‌اند و نه به مذاکرات سازنده رو آورده‌اند.
امریکا اخیراً گفته که توافقنامه دوحه را بررسی می‌کند و احتمالاً پس از ماه می افغانستان را ترک نخواهد کرد.
گروه طالبان نیز هشدار داده‌اند که حضور امریکایی‌ها پس از ماه می در افغانستان جنگ را شدت خواهد بخشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا