آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

توافقنامه صلح امضا شد؛ آیا طالبان متعهد به مفاد توافق خواهند بود

امضای توافقنامه از سوی خلیلزاد و ملا برادر نیز شاهد دیگری بر این مدعا است که توافق دو طرف شکننده بوده و استحکام کافی را برای اجرایی شدن و تعهد دو طرف ندارد.

امروز شنبه دهم حوت برای افغانستان، منطقه و امریکا روز مهمی بود. شام امروز موافقتنامه صلح میان امریکا و طالبان امضا شد. در مراسم امضای توافقنامه صلح نمایندگان بیش از ۳۰ کشور و سازمان معتبر بین‌المللی دعوت شده است. دست کم روسیه، پاکستان، هند، آلمان، ازبیکستان و بریتانیا اعلام کردند که نمایندگان شان در این مراسم حضور دارند.
توافقنامه به هرحال امضا شد و به نظر می‌رسد که امریکا و طالبان هردو عجله دارند که این موضوع زودتر جمع شود. اما آنچه مهم است اتفاقاتی است که پس از امضای توافقنامه رخ خواهد داد، چه هنوز طالبان متعهد به آتش‌بس نشده و حکومت افغانستان را به عنوان جانب مقابل به رسمیت نمی‌شناسند.
امریکا تاکید کرده که هر ماده توافق‌نامه صلح مشروط بر عملکرد طالبان در آینده است. شاید آنچه مد نظر مقامات امریکایی است، نوعی ادای تکلیف و خروج آبرومندانه از افغانستان باشد. اما از همین اکنون در جانب طالبان تناقضات بیرون زده است.
به تازگی شهاب‌الدین دلاور عضو هیئت مذاکره کننده طالبان در دوحه گفته که مذاکرات میان‌افغانی پس از آزادی ۵هزار زندانی آغاز خواهد شد. از این اظهار نظر و آنچه از اعلامیه‌های قبلی طالبان بر می‌آید این است که این گروه هنوز حکومت افغانستان را به عنوان طرف مقابل خویش به رسمیت نمی‌شناسد و همچنان رویای امارت اسلامی را در سر می‌پرورانند.
روز گذشته برخی اعضای کانگرس امریکا از مواد پنهان در توافق امریکا با طالبان ابراز نگرانی کرده و تاکید کردند که این گروه در تلاش فریب جهان، امریکا و افغانستان بوده و همچنان امارت اسلامی می‌خواهد.
امضای توافقنامه از سوی خلیلزاد و ملا برادر نیز شاهد دیگری بر این مدعا است که توافق دو طرف شکننده بوده و استحکام کافی را برای اجرایی شدن و تعهد دو طرف ندارد.
حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور نیز تصریح کرده که دولت افغانستان موافق برخی مواد توافق نامه نیست.
آقای محب به طور اخص از ذکر عبارت «امارت اسلامی» در توافقنامه یاد نموده و تاکید کرده که دولت افغانستان موافق این بند نیست.
در چنین احوالی، به باور نویسنده، دست کم گروه طالبان در اجرایی شدن مفاد توافقنامه صلح صادق به نظر نمی‌رسند.
اگر طالبان صادق هستند، باید با دولت افغانستان وارد گفت‌وگوهای صلح شده، رابطه شان را با پاکستان، شبکه‌های تروریستی و اقتصاد جرمی قطع نموده و پروسه ملکی سازی را بپذیرند.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا