آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

توافقنامه طالبان و امریکا به افغانستان صلح نمی‌آورد

ما باید در مورد آنچه که اتفاق می‌افتد، صادق باشیم. توافق صلح بین ایالات متحده و طالبان به معنای صلح در افغانستان نیست. بنابر این، این سئوال را باید پرسید که اگر ما افغانستان را زیر نفوذ طالبان با دموکراسی در شک ترک کنیم، فایده حضور طی۲۰ سال گذشته در چیست؟

روز شنبه، رییس جمهور ترامپ قرار است تاریخ‌ساز شود. جنگی که تمام زندگی من را در بر گرفت به پایان خود نزدیک می‌شود. این همان مرحله خواهد بود که توافق‌نامه صلح بین ایالات متحده و طالبان امضا شود. من هشدار می‌دهم که این توافق‌نامه ختم خشونت در افغانستان نیست. طرح این توافق منجر به کاهش نیروهای امریکایی و مذاکرات مستقیم بین حکومت افغانستان و طالبان خواهد شد. نیروهای امریکایی احتمالاً با ظرفیت کم‌تری در شهرهای بزرگ این کشور مانند کابل باقی خواهد ماند. (توافق‌نامه صلح بین امریکا و طالبان روز شنبه(۲۹ فبروری) بین زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان و ملا برادر معاون سیاسی گروه طالبان امضا شد.)
هفته گذشته، پس از ماه‌ها تحقیق از سوی کمیسیون انتخابات افغانستان، رییس جمهور غنی با بیش از ۵۰ درصد آرا پیروز اعلان شد. عبدالله عبدالله رقیب وی نتیجه را غیرقانونی می‌داند. طالبان نیز همین امر را ادعا کرده‌اند و گفت‌وگوی مستقیم با رهبری که آن‌ها وی را غیرقانونی می‌دانند، غیر ممکن می‌داند.
افغانستان طی پنج سال گذشته تحت عنوان حکومت وحدت ملی از سوی غنی و عبدالله به عنوان رییس اجراییه رهبری شد. بعید است که یک توافق مشابه تقسیم قدرت بار دیگر حاصل شود.
ما باید این امر را که مردان و زنان امریکایی افغانستان را ترک می‌کنند، جشن بگیریم، اما ما باید در مورد آنچه که اتفاق می‌افتد، صادق باشیم. توافق صلح بین ایالات متحده و طالبان به معنای صلح در افغانستان نیست. بنابر این، این سئوال را باید پرسید که اگر ما افغانستان را زیر نفوذ طالبان با دموکراسی در شک ترک کنیم، فایده حضور طی۲۰ سال گذشته در چیست؟
با کشته‌شدن بیش از یک صد هزار مردم افغانستان و هزاران نیروی امریکایی در این جنگ، آیا می‌توان گفت که ما با این توافق به چیزی دست یافته ایم؟ این خوب است که بگوییم نیروها را به خانه آوریم. می‌دانم که نباید در جنگ‌های بی‌پایان مبارزه کنیم. تصور اینکه کودکی هنگام ورود به افغانستان متولد شده و اکنون آن قدر بزرگ شده است که به افغانستان اعزام شود، به همین دلیل باید به آنچه به دست آوردیم، پاسخ دهیم.
تصور یک استراتژی خروج عالی در افغانستان دشوار است. به راحتی می‌توان دید که چطور این توافق‌نامه به آن‌هایی که مردان و زنان ما را کشت، اجازه می‌دهد کنترول را به دست گیرند. جشن بگیرید که ایالات متحده کم‌تر از خود را به جنگ می‌فرستد، اما وقتی طالبان در حال مذاکره برای نقش خود در حکومت است، کسانی را که قربانی نهایی بودند، فراموش نکنید.

نویسنده

جودا واکسل‌باوم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا