آخرین اخباراسلایدشوتحلیلجهانسیاست

توافق اسراییل- بحرین و امارات؛ تداوم نظام آپارتاید اسراییل بر مردم فلسطین

توافق اسراییل- بحرین نشان دهنده یک ایتلاف جئوپولیتیک بین رژیم‌های سرکوبگر است که به جای پایان دادن به خشونت‌ها و یا کاهش سرکوب‌ها، سبب خواهد شد حوزه نفوذ امریکا در خاورمیانه گسترش یابد

از اعلام عادی سازی روابط میان بحرین و اسراییل به عنوان توافق صلح یاد شده است اما دو طرف هرگز با هم در حال جنگ نبوده‌اند. در حقیقت روابط غیررسمی دیپلماتیک، امنیتی و تجاری بین منامه-تل آویو وجود داشته است. دونالد ترامپ به این نظر دوخته است تا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امریکا، امتیاز گیری کرده، خود را به عنوان میانجی صلح نشان دهد. اما در حقیقت وی با این اقدام در حال انتقال کمک‌های نظامی، مالی و دیپلماتیک برای تشدید سرکوب قیام‌های مردمی برای آزادی و دمکراسی در خاورمیانه است.

امارات عربی متحده نیز به دنبال این  توافق قادر خواهد بود سلاح‌های پیشرفته از امریکا وارد کند، سلاح‌هایی نظیر پهباد و جنگنده‌های اف-۳۵.  بحرین نیز به همان اندازه از این توافق منافع کسب می‌کند، به ویژه در شرایطی که این کشور به دنبال وارد کردن سیستم‌های دفاع هوایی از امریکا است. منامه همچنین به دنبال آن است که به دلیل نقض آشکار  حقوق بشر و زیرپا گذاشتن قوانین جنگی، از مصئونیت دیپلماتیک و حمایت نظامی این ابرقدرت برخوردار شود.

توافق اسراییل- بحرین نشان دهنده یک ایتلاف جئوپولیتیک بین رژیم‌های سرکوبگر است که به جای پایان دادن به خشونت‌ها و یا کاهش سرکوب‌ها، سبب خواهد شد حوزه نفوذ امریکا در خاورمیانه گسترش یابد. به صورت تاریخی کشورهای عربی، تا زمانی که اسراییل حقوق فلسطینی‌ها را تضمین نکرده باشد، از عادی سازی روابط با اسراییل خودداری کرده‌اند. اما بحرین مانند آنچه که امارات اخیراً انجام داده است، در توافق خود با اسراییل حتی یک مورد امتیاز برای فلسطینی‌ها را تضمین نکرده است؛ حتی ذره‌ای از محاصره غزه که  این  منطقه را به زندانی بزرگ تبدیل کرده، کاسته نشده است.

بحرین هم مانند اسراییل که دست کم ۴۳ بار مسئولیت پذیری بین المللی را نادیده گرفته است، سابقه حقوق بشری افتضاحی دارد و از حمایت‌های امریکا بهره می‌برد. فراموش نکنیم که امریکا دست کم ۴۳ بار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را در محکومیت اقدام اسراییل علیه فلسطینی‌ها، وتو کرده است.

خاندان اهل سنت آلِ خلیفه در بحرین، بر اکثریت شیعی جمعیت این کشور که عموماً فقیر و از حقوق  خود محروم هستند، حکومت می‌کند. بحرینی‌ها متاثر ازاین شرایط و به دنبال قیام‌های مردمی در  منطقه تحت عنوان بهار عربی، اعتراضات دموکراسی خواهانه خود را در ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ آغاز کردند. تظاهر کنندگان خواستار تشکیل پارلمان منتخب و قانون اساسی جدید بودند، اما نیروهای امنیتی سریعاً با قوه قهریه  با آن ها برخورد کردند و حکومت نظامی اعلام کردند و به دنبال آن ۱۵۰۰ نظامی از عربستان و امارات وارد بحرین شدند و  اعتراضات را بی‌رحمانه سرکوب کردند.

عفو بین‌الملل گزارش کرده است که از جون ۲۰۱۶ تا جون ۲۰۱۷، بحرین دست کم ۱۶۹ منتقد مسالمت آمیز یا نزدیکان آن‌ها را تحت یک یا چند مورد از اقدامات زیر قرار داده است: احضار، دستگیری، بازجویی، پیگرد قانونی، زندان، ممنوعیت سفر و شکنجه. در یک حادثه مشهور در ماه می سال ۲۰۱۷، مقامات بحرینی ابتیسام الصائق مدافع حقوق بشر بحرینی را که توسط عفو بین‌الملل به عنوان «زندانی عقیدتی» توصیف شده بود، بازداشت کردند و در طی هفت ساعت بازجویی، او را با چشم بسته، ضرب و شتم کردند.

بحرین از سال ۲۰۱۵ تاکنون بخشی از ایتلاف تحت امر عربستان در جنگ با یمن بوده است. این جنگ که یکی از اهداف آن تلاش برای کاهش نفوذ ایران در یمن بوده، فجایع انسانی ویرانگر به همراه داشته است. به گزارش نهاد موسوم به «پروژه یمن»، این ایتلاف دست کم ۲۰ هزار حمله هوایی علیه یمن انجام داده و بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ غیر نظامی را کشته است. در این حملات بیمارستان‌ها، اتوبوس‌های مدارس، بازارها، مساجد، مزارع کشاورزی، پل‌ها و کارخانجات یمن بمب باران  شده است. امروز  ۱۰ میلیون یمنی در معرض خطر قحطی هستند.

ایتلاف معاصر اسراییل با بحرین، به نوبه خود همچنان به معنای میراث غیراخلاقیِ حمایت از ناقضان حقوق بشر و کشورهای یاغی است. در دوران مقاومت مردم افریقای جنوبی علیه حکومت آپارتاید، اسراییل از این کشور حمایت کرد… به گونه‌ای که نلسون ماندلا رهبر آزادی خواهان افریقای جنوبی در پایان حدود ۳۰ سال حبس بلافاصله گفت مردم افریقای جنوبی هرگز حمایت‌های اسراییل را از رژیم آپارتاید فراموش نخواهند کرد.

در روند سرکوب قیام مردمی در السالوادور نیز، بیش از ۸۳ درصد از تجهیزات نظامی دولت از اسراییل وارد می‌شد… و البته حمایت‌های نظامی اسراییل از این دو رژیم، برای تامین منافع امریکا صورت گرفت، زیرا واشنگتن برای بقای دولت‌های آپارتاید افریقای جنوبی و السالوادور سرمایه گذاری کرده بود، این‌ها  وضعیت اسراییل به عنوان منحصر به فردترین متحد ابرقدرت امریکا در خاورمیانه را برجسته می‌کند.

اسراییل همچنان صادر کننده سلاح‌های نظامی، فناوری نظارتی-جاسوسی و همچنین نیروهای آموزشی به کشورهای ناقض حقوق بشر است و با درنظر گرفتن این موارد، عجیب نیست که به دنبال اعلام ترامپ در خصوص عادی سازی روابط  بحرین-اسراییل در توییتر، موضوع «بحرینی‌های مخالف عادی سازی» در توییتر ترند شد. مردم بحرین که همچنان برای آزادی  مبارزه می‌کنند، تاثیرات زیان آور توافق عادی سازی را بر زندگی  خود درک می‌کنند. آن‌ها همچنین این مسئله را درک می‌کنند که دورنمای آینده دمکراتیک برای آن‌ها، در گرو مقاومت فلسطینی‌ها علیه محاصره و آپارتاید است.

این که از چنین دستاوردهایی به عنوان «توافق صلح» یاد می‌شود دقیقاً اشاره به واقعیتی است  که به دنبال جنگ اعراب-اسراییل در سال ۱۹۷۳ آشکار شد، یعنی زمانی که هنری کیسینجر وزیر خارجه وقت امریکا روند صلح خاورمیانه را ابداع کرد و اکنون این ابتکار ابزاری برای خشونت و سرکوب دولتی است. این وظیفه ما است که ابعاد این داستان را آشکار و صراحتاً اعلام کنیم این مسئله، توافق صلح نیست بلکه پیمانی برای اتحاد نیروها برای سرکوب مبارزات آزادی خواهانه است. ما باید از ردیفِ جلو، شاهد این لحظه باشم، نه برای کف زدن و تشویق که برای اعتراض.

نویسنده

نورا ارکات، وکیل حقوق بشر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا