آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

توافق ایران و عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک

خبرگزاری دید: ایران و عربستان سعودی توافق کردند که روابط دیپلماتیک را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌های دو طرف تا ۲ ماه دیگر بازگشایی می‌شود.

این توافق روز گذشته پس از مذاکرات در پکن به دست آمد.

رسانه دولتی ایران تصاویر و ویدئویی از علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در کنار مساعد بن محمد العیبان مشاور امنیت ملی عربستان و وانگ یی، ارشدترین دیپلمات چین منتشر کرد.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مراسم امضای این توافق گفته است: سفر بهمن‌ماه(دلو) رییس‌جمهور به چین و گفت‌وگوی رییس ‌جمهور چین با رییسی بستر شکل‌گیری مذاکرات جدید و بسیار جدی میان هیئت‌های ایران و عربستان را فراهم کرد.

شمخانی افزوده است: گفت‌وگوهای انجام‌شده میان ۲ کشور صریح، شفاف، همه‌جانبه و سازنده بود. رفع سوءتفاهم‌ها و نگاه رو به آینده در روابط تهران-ریاض، قطعاً توسعه ثبات و امنیت منطقه‌ای و افزایش همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس و جهان اسلام را برای مدیریت چالش‌های موجود به‌دنبال خواهد داشت.

دبیر شورای امنیت ملی ایران از نقش سازنده چین درخصوص حمایت از توسعه روابط کشورها قدردانی کرد.

امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز با اشاره به این توافق گفته است که بازگشت روابط طبیعی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ظرفیت‌های بزرگی را در اختیار دو کشور، منطقه و جهان اسلامی قرار می‌دهد.

وی افزود: سیاست همسایگی به‌عنوان محور کلیدی سیاست خارجی دولت سیزدهم، با قوت در مسیر درست پیش می‌رود و دستگاه‌ دیپلماسی فعالانه در پس تمهید گام‌های بیشتر منطقه‌ای است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا