آخرین اخبارجهانسیاست

توافق رهبران چین و پاکستان بر گسترش دهلیز اقتصادی به افغانستان

خبرگزاری دید: رهبران چین و پاکستان توافق کردند که همکاری‌ های انکشافی را در افغانستان از جمله از طریق گسترش دهلیز اقتصادی چین و پاکستان افزایش دهند.


وزارت خارجه چین به تازگی در بیانیه‌ای اعلان کرد که شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در دیدار با شی جین پینگ رهبر جمهوری خلق چین در رابطه به مسایل مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی تبادل نظر کردند.
رهبران دو کشور با تعهد بر تعمیق بیشتر روابط دوجانبه، بر تقویت و تعمیق بیشتر مشارکت استراتژیک همه‌جانبه پاکستان و چین و تقویت همکاری‌های عملی در تمام زمینه‌ها تاکید کرد.
دو طرف در مورد روابط دوجانبه و همچنین وضعیت منطقه‌ای و دورنمای سیاسی بین‌المللی تبادل نظر عمیقی انجام دادند.
هر دو طرف عزم قوی خود را برای مقابله با تمام تهدیدها و طرح‌ها علیه دهلیز اقتصادی چین و پاکستان CPEC و دوستی دو کشور ابراز کردند.
پاکستان بر تعهد خود بر تآمین امنیت تمامی پرسونل، پروژه ها و موسسات چینی در پاکستان تاکید کرد.
رهبران دو کشور همچنین توافق کردند که همکاری های ضد تروریزم را برای ارتقای صلح و امنیت بین‌المللی افزایش دهند.
در رابطه به افغانستان، دو طرف توافق کردند که یک افغانستان صلح آمیز، مرفه، یکپارچه و باثبات برای رفاه و پیشرفت منطقه اساسی است.
دو طرف بر نیاز ارایه کمک و حمایت مستمر جامعه جهانی به افغانستان از جمله با لغو مسدود کردن دارایی‌های مالی افغانستان تاکید کرده و توافق کردند که به کمک های بشردوستانه و اقتصادی خود به مردم افغانستان ادامه دهند.
شریف و شی توافق کردند که همکاری های انکشافی را در افغانستان از جمله از طریق گسترش CPEC به این کشور افزایش دهند.
رهبران چین و پاکستان شماری تفاهم نامه منعقد کردند که همکاری دوجانبه در زمینه های تجارت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال، صادرات محصولات کشاورزی، همکاری مالی، حفاظت از اموال فرهنگی، زیرساخت ها، امدادرسانی به سیل زدگان، معیشت، کنترول بیماری، همکاری فرهنگی و فضا را پوشش می دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا