آخرین اخبارافغانستانسیاست

وحید عمر:

توافق شتاب‌زده امریکا با طالبان خطرناک است

وحید عمر رییس عمومی اداره ارتباطات عامه واستراتژیک ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، حکومت تاکنون از تبعات موافقت‌نامه‌ صلح میان امریکا و طالبان، برای آینده‌ کشور مطمئن نیست.

وحید عمر رییس عمومی اداره ارتباطات عامه واستراتژیک ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، حکومت تاکنون از تبعات موافقت‌نامه‌ صلح میان امریکا و طالبان، برای آینده‌ کشور مطمئن نیست.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای عمر که امروز پنجشنبه ( ۱۴ سنبله)، در یک نشست در کابل صحبت می‌کرد، گفت:«نگرانی‌ها در مورد تبعات موافقت‌نامه نه تنها در داخل حکومت بلکه در بین مردم افغانستان نیز وجود دارد و ما به نمایندگی از مردم افغانستان این نگرانی‌ها را با نماینده‌های ایالات متحده امریکا شریک ساخته‌ایم.»
او در ادامه افزود:«ما تاهنوز از تبعات این موافقت‌نامه که می‌تواند برای افغانستان فردا داشته باشد، مطمئن نیستیم.»
آقای عمر بر بحث بیشتر روی این موافقت‌نامه تاکید کرد و افزود که لازم است مردم افغانستان در این مورد بیشتر معلومات داشته باشند.
رییس عمومی اداره ارتباطات عامه و استراتژیک ریاست جمهوری کشور در ادامه تصریح کرد که «حکومت پروسه صلح را تاکنون به دید یک فرصت نگاه می‌کند، اما نگرانی‌های جدی در مورد آن وجود دارد که اگر درست مدیریت نشود، آینده ما مبهم خواهد بود.»
وی افزود: «خطراتی که پیش رو داریم خطرات واقعی است، خطرات ناشی از یک معامله عجولانه که اگر در آن مردم افغانستان، حکومت، پارلمان، قوه قضاییه، جامعه مدنی وجامعه رسانه‌ای افغانستان دخیل نباشند، ما آن احساس مالکیت را پیدا نمی‌کنیم و در جایی که احساس مالکیت نباشد، مسئولیت نیست و نبود مسئولیت، آینده چندان مطمئنی را نمی‌تواند به وجود بیاورد»
از سویی هم، صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری، نیز به روز چهارشنبه سیزدهم سنبله، در یک رشته توییت‌، نگرانی حکومت را نسبت به «پیامدها و خطرات ناگوار» توافق‌نامه امریکا و طالبان اعلام کرد و خواستار وضاحت در باره این توافق‌نامه شد.
صدیقی در این توییت‌ها گفته است که حکومت افغانستان همزمان با حمایت از هر پیش‌رفتی که منجر به صلح پایدار و ختم جنگ در افغانستان شود، نسبت به این‌که چگونه باید از پیامدها و خطرات ناگوار ناشی از توافق‌نامه امریکا و طالبان جلوگیری کرد، نگران است.
سخنگوی ریاست جمهوری افزوده است، همان‌گونه که مقام‌های پیشین و سناتوران امریکایی نگران پیامدهای این توافق‌نامه هستند، حکومت افغانستان نیز نگران است و برای جلوگیری از این خطرات و پیامدها و تحلیل دقیق آن خواستار وضاحت این توافق‌نامه است. صدیقی اما در باره پیامدهای احتمالی این توافق‌نامه توضیح نداده است.
در همین حال، مجله تایم از عدم تمایل مایک پمپئو وزیر امورخارجه ایالات متحده به امضای توافق صلح با طالبان خبر داد. به گزارش تایم، خطر بالای به هم خوردن این توافق‌نامه و نا پایبندی طالبان به آن از جمله علت‌های بی‌علاقگی آقای پمپئو به امضای آن است. وزارت خارجه امریکا به این گزارش واکنش نشان نداده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا