آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

توافق صلح امریکا-طالبان و دورنمای تصرف قدرت از سوی طالبان

جنگجویان طالبان در غزنی توافقنامه را مدرکی برای خارج شدن امریکا می‌بینند و اینکه آن‌ها می‌توانند تلاش‌های خود را تشدید بخشند.

نصیر احمد یکی از فرماندهان گروه طالبان در ولایت غزنی می‌گوید: «اگر خدا بخواهد، ما قادریم کنترول افغانستان را در دست گیریم. ما از هیچ حکومت انتظار نداریم از ما حمایت کند یا چیزی به ما بدهد. ما توانایی کنترول تمام افغانستان را داریم».
جنگجویان طالبان در غزنی توافقنامه را مدرکی برای خارج شدن امریکا می‌بینند و اینکه آن‌ها می‌توانند تلاش‌های خود را تشدید بخشند.
مولوی احمد یکی از جنگجویان طالبان گفت: «یک حکومت اسلامی در آینده تشکیل خواهد شد که تمام مردم خود را در آن ببینند و مسلمانان افغانستان زندگی صلح‌آمیز خواهند داشت».
در همین حال، جنگجویان طالبان در ولایت هرات می‌گویند که آن‌ها این توافقنامه یا کسانی را که ظاهراً به نمایندگی از آن‌‌ها مذاکره می‌کنند، به رسمیت نمی‌شناسند.
منان نیازی از قرارگاهش در ولایت هرات می‌گوید: « ما تأکید داریم که دولت، ناتو و ایالات متحده باید واقعیت را درک کنند که این افراد صلاحیت تصمیم‌گیری در قطر یا افغانستان را ندارند و دست نشانده هستند. این ملت است که می‌تواند تصمیم بگیرد».
حملات طالبان پس از نخستین حمله هوایی امریکا بالای این گروه کاهش یافت، گرچه همه این‌ها به این نکته اشاره دارد که چقدر مذاکرات بین طالبان و حکومت افغانستان دشوار خواهد بود اگر اتفاق افتد.
از سویی هم، رییس جمهور ترامپ به تازگی اظهار داشت: «ما نمی‌توانیم تا ۲۰ سال دیگر در آنجا (افغانستان) باشیم»؛ واقعیتی که مورد تأکید رییس جمهور امریكا قرار گرفت و تصدیق كرد كه طالبان می‌توانند بر افغانستان غلبه كنند».
فرامرز تمنا کاندید سابق انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید جنگ ادامه خواهد یافت حتی اگر برخی گروه‌ها به مذاکره با حکومت موافقت کنند.
تمنا گفت: «در سال ۲۰۱۲، ایالات متحده طالبان را به دو بخش طالبان خوب و طالبان بد تقسیم کرد. طالبان بد با حکومت افغانستان و نیروها می‌جنگند».
به رغم گفت‌وگوهای دشوار و حملات اخیر، بزرگ‌ترین جناح طالبان می‌گوید با شرایطی هنوز هم برای گفت‌وگو آماده است.
نصیر احمد می‌گوید: «۵ هزار زندانی ما آزاد خواهد شد اگر خدا بخواهد. سپس، گفت‌وگوهای صلح آغاز خواهد شد حتی اگر صد درصد زندانی‌های ما آزاد نشوند».
طبق گزارش‌ها، آزادی این زندانیان در توافق‌نامه امریکا و طالبان ذکر شده است که رییس جمهور غنی آن را رد کرده (امروز در مراسم تحلیف از توافق بر سر رهایی زندانیان طالبان خبرداد) و می‌گوید می‌توان این ایده را مورد بررسی قرار داد اگر گفت‌وگوها مثمر ثمر باشد، اما نه به عنوان پیش شرط.
حبیبه سرابی عضو شورای عالی صلح مطمئن است که توافق صلح در نهایت به دست خواهد آمد، اما نه پیش از مذاکره در مورد چهار موضوع اصلی و مهم.
سرابی می‌گوید: «ساختار حکومت، حقوق زنان طبق معاهدات بین‌المللی، آزادی بیان و حقوق مدنی چهار موضوع اصلی است که ما در مورد آن گفت‌وگو خواهیم کرد».
وی در مورد زمان به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها چنین می‌گوید: «صادقانه بگویم خیلی سخت است که بگوییم چه مدت طول می‌کشد. صلح یک روند بسیار طولانی است، ممکن نیست طی چند ماه به پایان برسد. مذاکرات و توافق بسیار سختی خواهد بود».

نویسنده

جک بارتُون

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا