آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثسیاست

جان ساپکو به کانگرس:‌

توافق صلح انجام شود یا نشود، خطر تبدیل شدن افغانستان به «دولت مواد مخدر» وجود دارد

جان ساپکو بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان در گزارشی به کانگرس این کشور گفته است که با توافق صلح یا بدون آن، خطر تبدیل شدن افغانستان به دولت مواد مخدر وجود دارد.

جان ساپکو بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان در گزارشی به کانگرس این کشور گفته است که با توافق صلح یا بدون آن، خطر تبدیل شدن افغانستان به دولت مواد مخدر وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری دید، اداره بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) در بیانیه‌ای می‌گوید فرقی نمی‌کند که توافق صلح صورت گیرد یا خیر، اما خطر تبدیل شدن افغانستان به دولت مواد مخدر وجود دارد و اینکه ایالات متحده از ابتدا به درستی آماده نشده بود به نیروهای امنیتی افغانستان کمک کند تا قادر باشند افغانستان را از تهدیدات داخلی و خارجی محافظت و از تبدیل شدن این کشور به پناه‌گاه امن تروریستان جلوگیری کنند.
جان ساپکو در گزارشی به کانگرس گفته همانطور که مقامات پیشین حکومت امریکا و سازمان‌های بین‌المللی هشدار داده بودند: «خطر تبدیل شدن افغانستان به دولت مواد مخدر با یا بدون توافق‌نامه صلح وجود دارد … حکومت ایالات متحده از ابتدا به درستی آماده نبود به نیروهای امنیتی افغانستان کمک کند تا قادر باشند افغانستان را از تهدیدات داخلی و خارجی محافظت و از تبدیل شدن این کشور به پناه‌گاه امن تروریستان جلوگیری کنند».
آقای ساپکو در رابطه به تهدیدات فراروی حقوق زنان در افغانستان گفته است که امریکا دست‌کم ۱ میلیارد دالر به برنامه‌های مرتبط با جنسیت در افغانستان اختصاص داده است و یک میلیارد دالر دیگر صرف برنامه‌هایی کرده که پیشرفت زنان بخشی از آن بوده است».
بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان در بخشی دیگر از سخنان خود تأکید کرده است: «حتی اگر ایالات متحده بسیاری از نیروهایش را از افغانستان خارج کند، سیگار همچنان برای تأمین نظارت از بودجه مالیه‌دهندگان امریکایی لازم برای حفظ برنامه‌های بازسازی تلاش خواهد کرد».
به گفته وی، نیروهای امنیتی افغانستان با کمبود پرسونل، کم‌تر قادر هستند تا امنیت مردم افغانستان را بگیرند و به شدت در برابر حملات دشمن آسیب‌پذیر بوده و در معرض تلفات بیشتر قرار دارند.
جان ساپکو این اظهارات را در حالی مطرح می‌کند که ایالات متحده طی حدود دو دهه برای بازسازی افغانستان در این کشور حضور داشته و از سال ۲۰۱۴ بدینسو رسماً ماموریت آموزش‌دهی نیروهای امنیتی افغان را به عهده دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا