آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

توافق صلح با طالبان چگونه خواهد بود؟

پس از ۱۸ سال جنگ در افغانستان، اکنون همه چشم‌ها به این دوخته شده است که توافقنامه صلح با طالبان چگونه خواهد بود و این روند به چی شکل موفقانه به سرانجام خواهد رسید؛ روندی که تقاضاهای تمام طرفین در آن نهفته باشد.
روزنامه امریکایی نیویارک تایمز در مطلبی تازه به این موضوع پرداخته و نوشته است که صلح و ثبات برای افغانستان جنگ‌زده تا حدود زیادی بستگی به این امر دارد که آیا طالبان و مقامات حکومت افغانستان روی یک توافقنامه سیاسی جداگانه پیشرفت خواهد داشت. در غیر این صورت، منتقدین از این هراس دارند که ایالات متحده و طالبان صرفاً توافقنامه‌ای را برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان امضا کنند، نه صلح.
این منبع در ادامه نوشته است: با توجه به درخواست طالبان مبنی بر خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان طی چند ماه، مذاکره کنندگان امریکایی کارشناسان نظامی را به سر میز مذاکره آورده‌اند تا توضیح دهند، چطور می‌توان ۱۸ سال حضور نظامی – بستن پایگاه‌ها و بردن تجهیزات به خانه را انجام داد که از لحاظ منطقی در این مدت زمان غیرممکن است.
طبق این منبع، جدول زمانی خروج نیروها به مدت دوسال یا کمتر از آن خواهد بود و احتمالا در مرحله‌های مختلف اتفاق می‌افتد.

در مورد تضمین طالبان مبنی بر عدم استفاده خاک افغانستان از سوی تروریستان، این روزنامه نوشته است که جزئیات در مورد وعده طالبان و این که چگونه این امر انجام می‌شود، وجود ندارد، ولی زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان گفته است برخی از این جزئیات جزء «مراحل و مکانیزم‌ها» می‌باشد که در آخرین بخش مذاکرات صلح به آن پرداخته می‌شود.
منبع در باره آغاز مذاکرات میان‌افغانی نگاشته است که آمادگی‌ها برای آغاز مذاکرات بین طالبان و مقامات حکومت افغانستان در اسلو پایتخت ناروی جریان دارد و احتمالاً زمان زیادی در بر خواهد گرفت.
این روزنامه امریکایی به نقل از مقامات امریکایی در مورد برقراری آتش‌بس در افغانستان – چنانچه طالبان تاکنون با این امر مخالفت کرده‌اند – چنین نوشته است که آتش‌بس همزمان با خروج نیروهای خارجی از این مناطق گسترش یابد.
با این حال، دور هشتم مذاکرات بین مقامات امریکایی و هیئت مذاکره کننده طالبان روز دوشنبه گذشته خاتمه یافت تا مذاکره کنندگان با رهبران خود در این مورد رایزنی کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا