آخرین اخبارافغانستانسیاست

توافق مرموز دوحه و ترس اشرف غنی؛ جزئیات تازه از فروپاشی ارتش ملی کشور افشا شد

خبرگزاری دید: بازرس ویژه امریکا در امور افغانستان(سیگار) با افشای جزئیات تازه از فروپاشی ارتش ملی کشور می‌گوید توافقنامه مرموز دوحه و ترس اشرف غنی از توطئه سبب فروپاشی ارتش ملی شد. سیگار گفته که اشرف غنی به ارتش بد بین شده و مهمترین فرماندهان را برکنار کرده بود.

بازرس ویژه امریکا برای افغانستان یا سیگار در گزارش جدید خود به جزئیات سقوط ارتش افغانستان پرداخته است.

سیگار در این گزارش بی اعتمادی و ناکارآمدی مقامات دولتی افغانستان و همچنین ترس اشرف غنی رییس جمهوری فراری کشور را از کودتای ارتش یا توطئه امریکا برای سرنگونی وی در کنار توافق دوحه مهمترین دلایل فروپاشی ارتش دانسته است.

در بخشی از گزارش سیگار آمده است که نهادهای امنیتی افغانستان در اپریل ۲۰۲۱ گزارش مهمی را در خصوص عزم امریکا برای عقب‌نشینی کامل نظامی به اطلاع اشرف غنی می‌رسانند، اما غنی  پس از آن که معاون رییس‌ جمهور وقت به او گفته که این «نقشه‌ امریکا» است، این موضوع را نادیده گرفته است.

به گفته این نهاد امریکایی، تنها ۵ روز پس از جلسه مهم، جو بایدن رییس جمهور امریکا تصمیم خود برای خروج کامل از افغانستان را اعلام کرد.

نهاد بازرس امریکا در افغانستان همچنین گزارش داده است که اشرف غنی، همزمان با توافق دوحه و ترس از توطئه امریکا برای برکناری وی بسیاری از فرماندهان ارشد نظامی را به ظن عدم وفاداری کنار گذاشته و این موضوع علاوه بر لطمه زدن به روحیه نظامیان، راهبرد دفاعی ارتش را تضیعف و در نهایت به سقوط کابل کمک کرده است.

واشنگتن پست به نقل از سیگار به هزینه هنگفت نظامی برای ارتش افغانستان پرداخته و نوشته است که تصمیم امریکا برای خروج نظامیان و پیمانکاران به رغم ناتوانی ارتش افغانستان برای دفاع از کشور مهمترین دلیل فروپاشی و در نهایت قدرت گرفتن طا-لبان است.

به گفته سیگار، بدون حمایت امریکا از عملیات تهاجمی، ارتش افغانستان مجبور شد تا عمدتاً در سراسر کشور در مواضع دفاعی قرار گیرد. بر اساس توافق با طا-لبان، هواپیماهای امریکایی نمی‌توانستند طا-لبان را که در فاصله‌ حدود ۵۰۰ متری منتظر بودند، هدف قرار دهند و این به طا-لبان در هدف قرار دادن واحدهای نظامی افغانستان برتری می‌داد.

سیگار گزارش داده است که توافق امریکا با طا-لبان هم‌چنین به مشکلات روحی در ارتش و پولیس افغانستان دامن زد. این گزارش به نقل از یکی از فرماندهان ارتش افغانستان می‌گوید که سربازان عادی به دلیل روحیه‌ ضعیف، مستعد معامله‌ با طا-لبان بودند.

سیگار گفته است که در ماه‌های منتهی به فروپاشی کابل، امریکا صرفاً نظاره گر جنگ بوده و طا-لبان نیز از این فرصت استفاده کرده و با تبلیغات و اطلاعات نادرست مبنی بر واگذاری واحدهای نظامی محلی از سوی امریکا به طا-لبان، نظامیان و پولیس محلی را به ترک مقرهای نظامی تشویق می‌کردند.

این نهاد امریکایی همچنین افزوده است که بسیاری از مناطق افغانستان به کمک توافق با افراد پرنفوذ، فرماندهان نظامی و افراد محلی بدون حتی شلیک گلوله به طا-لبان تسلیم شد.

سیگار در نهایت در جمع بندی گزارش خود عنوان کرده است که ارتش افغانستان هیچگاه به صورت مستقل آموزش ندیده و این امر باعث شد به دنبال قطع حمایت هوایی از هم فروپاشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا