آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

توافق پوتین و اردوغان برای حل بحران شمال سوریه

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه پس از ملاقاتی طولانی در شهر سوچی، در کنفرانس خبری مشترک از «توافق تاریخی» برای حل بحران شمال سوریه خبر دادند.

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه پس از ملاقاتی طولانی در شهر سوچی، در کنفرانس خبری مشترک از «توافق تاریخی» برای حل بحران شمال سوریه خبر دادند.
به نقل از یورونیوز، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه گفت:«امروز برای مبارزه با تروریزم، صیانت از تمامیت ارضی و وحدت سیاسی در سوریه و نیز بازگشت آوارگان سوری به کشورشان با آقای پوتین به یک توافق تاریخی دست یافتیم.»
آقای اردوغان در ادامه تاکید کرد بر اساس این توافق نیروهای ی. پ. گ (شبه نظامیان کرد یگان‌های مدافع خلق) از ساعت دوازده ظهر اول عقرب ( ۲۳ اکتوبر) حداکثر ظرف ۱۵۰ ساعت با سلاح‌های خود از محدوده ۳۰ کیلومتری مرز خارج خواهند شد.
رجب طیب اردوغان همچنین با اشاره به گفت‌وگوهای خود با ولادیمیر پوتین اعلام کرد که ترکیه و روسیه اجازه هیچ تحرک جدایی طلبانه‌ای را در شمال سوریه نخواهند داد.
این در حالیست که همزمان داوود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که کلیه نیروهای ی.پ گ با تمام سلاح‌های خود از شهر منبج و نیز شهر تل رفعت خارج می‌شوند.
از سوی دیگر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز که در پایان این نشست سخن می‌گفت، تاکید کرد که نیروهای نظامی کشورش به همراه نظامیان ارتش سوریه تسهیلاتی را برای خروج هر چه سریعتر نیروهای کرد از شمال سوریه فراهم خواهند کرد.
آقای لاوروف که در بطن گفت‌وگوهای روسای جمهوری ترکیه و روسیه قرار داشت در پایان این مذاکرات ماراتن گونه اعلام کرد که روسیه و ترکیه پس از خلع سلاح شبه نظامیان کرد به گشت زنی‌های مشترک نظامی در مناطق شمال شرق سوریه اقدام خواهند کرد.
از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین نیز در این کفرانس خبری ضمن اشاره به درک خواسته‌های ترکیه برای تامین امنیت ملی خود تاکید کرد که در گفت‌وگو با آقای اردوغان راه‌های حل «تعیین کننده» برای حل این بحران به دست آمده است.
رییس جمهور روسیه که در سوچی میزبان همتای ترک خود بود در ادامه یادآور شد که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه نباید سبب منتفع شدن گروه‌های تروریستی شود.
آقای پوتین همچنین خواستار گفت‌وگوی مستقیم میان کردهای شمال سوریه و دولت دمشق شد و تاکید کرد که نیروهای خارجی غیرقانونی باید از این کشور خارج شوند.
ولادیمیر پوتین در خصوص مکانیزم تعیین شده برای جلوگیری از شروع مجدد حملات نظامی ترکیه به مواضع گروه‌های مسلح کرد در شمال سوریه تصریح کرد:«این تصمیم ها که از دید من بسیار مهم و حتی تعیین کننده هستند اجازه خواهند داد تا بتوان بر شرایط بسیار بحرانی موجود فائق آمد.»
انقره روز نهم اکتوبر پس از علنی شدن تصمیم کاخ سفید برای خارج کردن نظامیان امریکایی از شمال سوریه، تهاجم نظامی خود را در قالب عملیاتی موسوم به چشمه صلح آغاز کرد و پس از نُه روز بمباران و گلوله باران مواضع شبه نظامیان کرد در شهرهای مختلف مرزی در نهایت با میانجی‌گری امریکا حملات خود را به واسطه مفاد آتش بسی مشروط به حال تعلیق درآورد.
ترکیه که شبه نظامیان کرد یگان‌های مدافع خلق را «تروریست» و همدست پ ک ک می‌خواند خواهان ایجاد منطقه‌ای امن در عمق مناطق مرزی شمال سوریه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا