آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیلسیاست

توزیع شناسنامه‌های برقی؛ از انحصار قدرت تا جعل هویت

اشرف غنی هم‌چنان که در صدد تک‌قومی کردن قدرت بوده و سران دیگر اقوام را به حاشیه رانده است، قصد آن دارد تا کشور را نیز به صورت تک‌قومی نشان داده و هویت یک قوم را بر دیگر اقوام تحمیل کند.


پپس از نزدیک به ۵ سال از تصویب قانون «ثبت احوال و نفوس»، دولت افغانستان هنوز موفق به توزیع تذکره‌های الکترونیکی نشده است. قرار بود اولین تذکره الکترونیکی برای حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان صادر شود، اما او در زمان حکومت‌داری‌اش قانون «ثبت احوال و نفوس» را که در ۱۱ جدی سال ۱۳۹۲ به تصویب مجلس رسیده بود، امضا نکرد.
از آن زمان تا کنون مسئله توزیع تذکره‌های الکترونیکی بارها پیش‌آمده، اما در پی مخالفت مردم باز به تعویق افتاد است. مشکل اساسی عقب افتادن توزیع این تذکره‌ها مسئله درج شدن واژه «افغان» به عنوان ملیت برای تمام مردم افغانستان است.
تمام اقوام غیر پشتون در افغانستان، با درج واژه «افغان» به عنوان ملیت‌شان مخالف هستند و آن را تحمیل هویت قومی دیگر بر خودشان می‌دانند. برای تمام مردم دنیا حفظ هویت واقعی‌شان یک ارزش محسوب می‌شود؛ زیرا تمام معنویات، تاریخ و فرهنگ خود را توسط همین هویت به نمایش می‌گذارند و همین هویت است که آن‌ها را از دیگران متمایز می‌سازد.
اکنون پس از نزدیک به ۵ سال، ارگ اعلام کرده است که روند ثبت‌نام برای توزیع تذکره‌های الکترونیکی را شروع کرده است و هم‌چنان گفته است که واژه «افغان» به عنوان هویت تمام اقوام ساکن در افغانستان، در تذکره‌های‌شان درج خواهد شد. طرف‌داران درج واژه «افغان» به عنوان هویت برای تمام اقوام کشور، معتقد هستند که «افغان» معادل «پشتون» نیست و می‌تواند در نزدیک ساختن اقوام متعدد این کشور و استحکام وحدت ملی نقش عمده ایفا کند. اما باکمی تحقیق می‌توان دید برخلاف چیزی که آن‌ها به خورد مردم می‌دهند، «افغان»ها همان هم‌‌وطنان ما هستند که ما اکنون به نام پشتون می‌شناسیم. واژه «افغان» دقیقاً معادل واژه پشتون است.
دائرة‌المعارف اسلامی، «افغان» یا «اوغان» را یکی عنوان کرده و نامه قبیله‌ای می‌داند که مذهب حنفی دارند و مردمی هستند دلیر و جنگ‌آور. در همین‌حال، واژه‌نامه دهخدا واژه‌های اوغان، افغان و پشتون را باهم معادل و مساوی عنوان می‌کند.
در این مورد شکی نیست که توزیع‌شدن هرچه زودتر شناسنامه‌های الکترونیکی به نفع مردم افغانستان است؛ زیرا برای شفافیت انتخابات پیش رو بسیار کمک کرده و درعین‌حال افغانستان را به کشور امن‌تر بدل خواهد کرد. اما آنچه مایه نگرانی است، این‌جاست که ارگ ریاست جمهوری به رهبری اشرف غنی هم‌چنان که در صدد تک‌قومی کردن قدرت بوده و سران دیگر اقوام را به حاشیه رانده است، قصد آن دارد تا کشور را نیز به صورت تک‌قومی نشان داده و هویت یک قوم را بر دیگر اقوام تحمیل کند.
برخلاف آنچه ارگ، مبنی بر این‌که درج کلمه «افغان» می‌تواند به نزدیک‌شدن اقوام کمک کند. این مسئله و تحمیل هویت یک قوم بر اقوام دیگر ساکن در افغانستان، بیان‌گر آن است که دولت مرکزی به هم‌پذیری و تکثرگرایی در افغانستان باور ندارد و نمی‌خواهد چه در حال حاضر و چه در آینده این واقعیت را بپذیرد.
پس از انتخابات جنجالی و پر از تقلب در سال ۲۰۱۴، ابتدا حکومتی به نام «حکومت وحدت ملی» که در قانون اساسی افغانستان جا ندارد و هیچ ماده‌ای در قانون اساسی آن را تضمین نکرده است، بر مردم افغانستان تحمیل شد و اکنون با درج واژه «افغان» به عنوان ملیت برای تمام اقوام ساکن در افغانستان، هویتی جعلی بر مردم این کشور تحمیل می‌شود.
مهدی سرباز – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا