آخرین اخبارافغانستانزنانسیاستگزارش

مجمع علمای تشیع:

توقف کمک‌های بشردوستانه سبب فاجعه انسانی می‌شود/ ممنوعیت کار و تحصیل زنان لغو شود

رسول شهزاد

خبرگزاری دید: مجمع علما و متنفذین اهل تشیع افغانستان در پیوند به تعلیق کمک‌های جامعه جهانی می‌گوید که قطع این کمک‌ها فاجعه‌ای انسانی را در کشور رقم می‌زند. این مجمع همچنان بر لغو ممنوعیت کار و تحصیل زنان تاکید کرد.

مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان امروز سه شنبه (۴ دلو) اعلام کرد که جامعه جهانی نباید کمک‌های بشر دوستانه را سیاسی سازد، بلکه در این زمستان سرد به مردم افغانستان کمک کنند.

سید حسن فاضل‌زاده رییس مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان گفت: در شرایط کنونی افغانستان با بحران انسانی و فاجعه مواجه است و مردم روزگار بسیار سخت را تجربه می‌کنند. در این شرایط بحرانی تمام کشورهای جهان مسئولیت دارند تا به مردم افغانستان کمک کنند.

آقای فاضل‌زاده افزود که «امارت اسلامی» باید با موسسات خارجی همکاری کرده و زمینه جلب کمک‌های بیشتر را فراهم سازد.

رییس مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان گفت که این مجمع به صورت مشخص بر چند نکته تاکید می‌کند:

  • ارائه کمک‌های بشر دوستان نباید سیاسی باشد.
  • در شرایط کنونی افغانستان نیازمند کمک‌های بشری جهان است و از این رو قطع کمک‌ها فاجعه انسانی به بار می‌آورد.
  • جهان باید به مردم مخصوصاً زنان و کودکان کمک‌های شان را افزایش دهد.
  • امارت اسلامی باید زمینه کار و تحصیل زنان و همچنان زمینه تعامل با جهان را فراهم سازد و گفتمان ملی را بین جوانان و علمای افغانستان راه اندازی کند.

از سویی هم علی‌داد علیزاده مسئول کمیته فرهنگی‌ مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان گفت‌ که کمک‌های بشر دوستانه سیاسی نیست و به مردم افغانستان مربوط می‌شود و کشورهای خارجی باید مردم را در این شرایط‌ کمک کنند.

آقای علیزاده افزود که در شرایطی که اکثریت مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند، جامعه جهانی باید در کنار مردم افغانستان باشد و همچنان امارت اسلامی باید زمینه جذب کمک‌های بیشتر را فراهم کند.

وی همچنان گفت که اگر کمک‌های بشر دوستانه جامعه جهانی به کشور تعلیق و یا قطع شود فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

این در حالی است که در این اواخر خبر تعلیق کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان در رسانه‌ها نشر شده است. برخی از رسانه‌ها از تعلیق پول‌های کمکی هفته‌وار به بانک جهانی نیز خبر داده‌اند.

علیزاده افزود که در شرایط کنونی امنیت غذایی برای مردم وجود ندارد و حفط جان مردم مهم تر از همه چیز است و اگر به مردم کمک صورت نگیرد شاهد یک فاجعه انسانی خواهیم بود.

سید عباس موسوی عضو کمیسیون حل منازعات مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان گفت که ۸۵ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند. مواد اولیه و مورد ضرورت برای مردم وجود ندارد.

آقای موسوی افزود شرایطی که در پی ۴۰ سال جنگ و خونریزی بر مردم پیش آمده است پیامد سیاست کشورهای جهان است.

وی افزود که امارت اسلامی نیز باید زمینه تعامل با جهان را فراهم سازد تا بتوانیم جان میلیون‌ها شهروند را نجات بدهیم.

آقای موسوی همچنان گفت: امنیت غذایی از افغانستان پر کشیده است. جامعه جهانی باید بدانند که با قطع کمک های شان هیچ تغییر بر سیاست افغانستان نیامده بلکه پیامد وحشتناک برای مردم خواهد داشت. از جامعه جهانی می‌خواهیم تا کمک های شان را از سر گیرند و ادامه دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا