آخرین اخبارافغانستانپاکستانتحلیلجهانخبر های مهمسیاست

توقف گفت‌وگوهای صلح، هند خوشحال و پاکستان ناراحت

پس از آن که طالبان مسئولیت حمله اخیر کابل را که منجر به کشته شدن ۱۲ تن، به شمول یک سرباز امریکایی شد به دوش گرفتند، دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا گفت‌وگوهای صلح را با طالبان لغو کرد.

پس از آن که طالبان مسئولیت حمله اخیر کابل را که منجر به کشته شدن ۱۲ تن، به شمول یک سرباز امریکایی شد به دوش گرفتند، دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا گفت‌وگوهای صلح را با طالبان لغو کرد.
ترامپ در توییتر نوشت:« تقریباً بر همگان نامعلوم بود، رهبران اصلی طالبان و به طور جداگانه رییس جمهور افغانستان می‌خواستند به طور محرمانه روز یکشنبه با من در کمپ دیوید ملاقات کنند.»
وی در ادامه گفت:«آن‌ها امشب به ایالات متحده می‌آمدند. بدبختانه، به منظور ایجاد اهرم فشار غلط، آن‌ها به حمله‌ای در کابل اعتراف کردند که یکی از عالی‌ترین سربازان ما را و ۱۱ نفر دیگر را کشت. من فوراً این ملاقات را لغو و مذاکرات صلح را متوقف کردم. چه نوع کسانی با کشتن بسیاری به ظاهر موضع چانه زنی خود را تقویت می‌کند؟ آن‌ها کار خوب نکردند، آنها فقط این (امر) را بدتر ساختند.»
او افزود:« اگر آن‌ها نمی‌توانند در این مذاکرات صلح خیلی مهم با آتش‌بس توافق کنند و حتی ۱۲ نفر بی‌گناه را می‌کشند، پس به هرحال این قدرت را ندارند تا در مورد یک توافقنامه معنادار مذاکره کنند.»
این تحولات چند ساعت پس از آن اتفاق افتاد که حکومت افغانستان از وعده پنتاگون مبنی بر پذیرفتن یک «توافق خوب» با طالبان استقبال کرد. طالبان با موجی از حملات موجب نگرانی‌ها در مورد خروج عاجل امریکا از افغانستان شد.
واکنش حکومت افغانستان
افغانستان «تلاش‌های صادقانه متحدانش» را ستود، بعد از آن که دونالد ترامپ مذاکرات با طالبان را؛ ظاهراً تلاش‌های دیپلماتیک یک ساله برای خروج از طولانی‌ترین جنگ امریکا را متوقف کرد.
دفتر ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای گفت:« حکومت افغانستان تلاش‌های صادقانه متحدانش را در ارتباط به صلح می‌ستاید و به همکاری با ایالات متحده و دیگر متحدانش برای آوردن صلح پایدار متعهد است.»
این بیانیه پس از آن منتشر شد که ترامپ ناوقت روز شنبه توییت کرد که وی مذاکرات بی‌سابقه‌ای را، هر چند جداگانه با طالبان و غنی به روز یکشنبه در کمپ دیوید برنامه ریزی کرده بود، عقب نشینی ریاست جمهوری در مریلند. مذاکرات پنهانی پس از ماه‌ها تلاش‌های دیپلماتیک بین ایالات متحده و طالبان در مورد توافق صورت می‌گرفت که به واشنگتن اجازه می‌داد نیروهایش را از افغانستان خارج کند.
حکومت تحت حمایت امریکا در کابل این توافق را با چشم بی‌اعتمادی عمیق می‌دید و مدت‌ها از نادیده گرفته شدنش در مذاکرات شکایت کرد.
دفتر غنی در بیانیه‌ای گفت:« ما همواره تأکید کردیم که صلح واقعی تنها زمانی به دست می‌آید که طالبان کشتن مردم افغانستان را متوقف کنند و آتش بس را بپذیرند و به طور مستقیم با حکومت افغانستان گفت‌وگو کنند.»
هند خوشحال است؟
هند همواره از روند به رهبری و مالکیت و تحت کنترول افغانستان حمایت کرده است و همواره خواهان خارج ماندن رقیبش پاکستان، از برنامه حل و فصل نهایی بود.
هر زمانی که کارهای ساخت و ساز در افغانستان آغاز می‌شد، هند بیش از ۳ میلیارد دالر را برای ساخت جاده‌ها، شفاخانه‌ها، مکاتب، آموزش و تسلیحات و جت‌های جنگی برای قوای مسلح افغانستان سرمایه گذاری کرد.
ظاهر شدن طالبان در مرکز قدرت افغانستان نه تنها ناامنی را در این کشور افزایش می‌داد، بلکه تهدید بزرگی به هند محسوب می‌شد، زیرا نفوذ پاکستان در افغانستان افزایش می‌یافت و اسلام‌آباد می‌توانست از طالبان علیه هند استفاده کند.
با اعلام دونالد ترامپ مبنی بر ابطال مذاکرات با طالبان، دهلی نو حتی اگر کوتاه مدت باشد ، نفس راحتی کشید و پاکستان این مسئله را به عنوان بُن‌بست دیگری برای رویای خود مبنی بر تسلط بر افغانستان و محدود کردن نفوذ هند خواهد دید.
منبع:
مترجم:

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا