آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

تولید برنج ۹ درصد افزایش یافته است/ خودکفایی ۶۶درصدی و بی‌نیازی از واردات

بر اساس آمارهای تازه، کشت و تولید برنج در سال روان نسبت به سال گذشته نُه درصد افزایش یافته است. این افزایش، باعث خودکفایی حدوداً ۶۶ درصدی در تولید برنج و کاهش واردات این محصول به ارزش میلیون‌ها دالر شده است.

بر اساس آمارهای تازه، کشت و تولید برنج در سال روان نسبت به سال گذشته نُه درصد افزایش یافته است. این افزایش، باعث خودکفایی حدوداً ۶۶ درصدی در تولید برنج و کاهش واردات این محصول به ارزش میلیون‌ها دالر شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت می‌گوید: «در این سروی که مشترکاً توسط ریاست عمومی احصائیه و معلومات و وزارت زراعت، آبیاری و مالداری انجام شده، از روش «تطبیق سروی قطع نبات شالی» یا« Paddy Crop Cut Survey» برای دریافت مقدار تولید برنج، و از تکنولوژی «GIS» و «Remote sensing» برای دریافت میزان شالی‌زارها استفاده شده است.»
بر اساس این سروی، طی سال جاری در ۹۸ ولسوالی ۱۸ ولایت کشور، شالی کشت شده که مجموع ساحات شالی‌زار، از حدود ۱۱۶ هزار هکتار در سال گذشته، امسال به ۱۲۸ هزار هکتار افزایش یافته است.
شالی در ولایت‌های کندز، تخار، بغلان، ننگرهار، بلخ، کنر، سرپل، بدخشان، بامیان، غور، دایکندی، ارزگان، هرات، بادغیس، لغمان، کابل، خوست و پکتیا کشت می‌شود و از این میان کندز، صدرنشین ولایت‌های تولیدکننده‌ برنج است.
آقای رستمی گفت:«بنا بر این آمار، کشت‌زارهای شالی نیز در حدود نُه درصد نسبت به سال گذشته بیش‌تر شده است، امسال در ولایت‌هایی که شالی کشت شده، آب زراعتی به قدر کافی وجود داشته است و شالی‌کاران به خاطر افزایش درآمدشان، ساحات کشت‌شان را بیش‌تر کرده‌اند.»
به گفته رستمی، در این سروی گفته شده که ساخت شبکه‌های آبیاری، توزیع تخم‌های اصلاح‌شده، معرفی نژادها (ورایتی)های پرحاصل شالی و ساخت مزرعه‌های نمایشی – آموزشی برای دهقانان، در افزایش حاصلات شالی تأثیر داشته است.
بر اساس آمار تخمینی این سروی، تولید برنج در سال جاری به حدود ۳۸۳ هزار متریک تُن رسیده است و نسبت به سال گذشته که ۳۵۲ هزار متریک تُن بود، نُه درصد افزایش را نشان می‌دهد. این افزایش ناشی از بیش‌تر شدن کشت‌زارهای شالی بوده است.
آقای رستمی همچنان گفت:«افغانستان در یک‌سال به ۵۸۸ هزار تُن برنج نیاز دارد که با تولید ۳۸۳ هزار تن برنج در سال روان، حدود ۶۶ درصد به خودکفایی رسیده است.»
او افزود که با افزایش نُه درصدی تولید برنج نسبت به سال گذشته، واردات برنج به کشور طی سه ربع اول سال جاری، به مقایسه سه ربع سال گذشته حدوداً ۱۸۰ هزار متریک تن و به ارزش حدود ۲۸ میلیون دالر کاهش یافته است. بر بنیاد آمارها، واردات برنج در سه سال اخیر، سیر نزولی داشته است. چنان‌که میزان واردات در سه ربع اول سال ۱۳۹۶ خورشیدی ۲۳۴ هزار تن به ارزش ۱۵۳ میلیون دالر امریکایی، در همین زمان در سال ۱۳۹۷ خورشیدی ۱۸۰ هزار تن به ارزش ۹۴ میلیون دالر و در سه ربع اول امسال ۱۳۲ هزار تن به ارزش ۶۵ میلیون دالر بوده است.
ارزش واردات برنج در سه ربع اول سال گذشته (۱۳۹۷) به بیش از ۹۴ میلیون دالر می‌رسید و با افزایش میزان تولید در سال روان در سه ربع اول امسال، ارزش واردات (با واردات ۱۳۲ هزار متریک تن) به ۶۵ میلیون دالر امریکایی کاهش یافته است.
باید گفت که سال ۱۳۹۷، تولید شالی نسبت به سال ۱۳۹۶ چهار درصد افزایش یافته بود.
برنج در کنار گندم غذای اساسی مردم افغانستان را تشکیل می‌دهد. رشد سالانه جمعیت در کشور نیز، نیازمندی مردم را به تولیدات این محصول بیش‌تر ساخته است .
ریاست عمومی احصائیه و معلومات و وزارت زراعت، همیشه تلاش‌شان بر این بوده است تا ارقام و معلومات دقیق در بخش تولیدات زراعتی جمع‌ آوری کنند و به دست‌رس استفاده‌کنندگان قرار بدهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا