آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

تولید مواد مخد افزایش یافته/ امریکا و حکومت مرکزی افراطی شکست خورده‌اند

امروز حکومت افغانستان و دفتر« جرایم و مواد مخدر سازمان ملل» در یک گزارش مشترک گفته‌اند که تولید مواد مخدر افغانستان در سال جاری میلادی، ۸۷ درصد افزایش یافته.
به این ترتیب بدون هیچ رقیبی، افغانستان مقام اول خود را در جهان بار دیگر تثبیت نمود. افسوس، صد افسوس، کاش ما در تولید این ماده جهنمی ومرگ‌آورر برای بیش از یک میلیون هم‏وطن ما و میلیون‎ها انسان دیگر در جهان، چنین مقامی نمی‎داشتیم.
من، انتشار این راپور را شاد باش می‏گویم به خاطر شفافیت آن. البته در تهیه این راپور نقش دفتر «جرایم سازمان ملل» مهم است، ولی باوجود آن دولت افغانستان زیر این راپورصحه گذاشته.
خلاصه این راپور را که «BBC»، امروز انتشار داده از یک‏طرف افزایش تولید، افزایش زمین‏های کشت کوکنار و افزایش مناطق و ولایات نگران کننده است. از سوی دیگر، این راپور از عوامل رشد این آفت طوری نام می‎برد که هیچ کارشناس بی‎طرفی بیش‎تر نمی‎تواند نام ببرد.
این عوامل به مخالفین مسلح، مافیای مواد مخدر و عدم همکاری کشورهای همسایه، آن‎گونه که همیشه حکومت افغانستان از آن یاد می‏نمود، محدود نمی‎ماند.
در گزارش تازه منتشر شده از« بی‎ثباتی سیاسی، کمبود کنترل دولتی، ناامنی، فساد اداری و اقتصاد ضعیف دهاقین» به عنوان دلایل افزایش کشت مواد مخدر یاد شده است.
وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان نیز گفته است که در سال جاری میلادی، دلیل پایین بودن رقم پاک کردن زمین ها از کوکنار، ناامنی شدید و« تعهد ضعیف مسئولین ولایتی» بود.
این عامل بحث عدم کفایت حکومت مرکزی و اهمیت وجود یک سیستم عدم مرکزیت و اختیارات بیشتر قدرت‎های ولایتی را به میان می‎کشد. قدرت مرکزی سخت و افراطی در واقع یک قدرت ضعیف است. تمرکز قدرت در دست یک فرد قدرت مدیریت یک کشور مانند افغانستان؛ با ویژگی‏های قومی و درجه رشد نامتوازن اقتصادی و فرهنگی را دشوار و حتا ناممکن می‎سازد. فقط یک حکومت مرکزی متکی به رژیم دیکتاتوری و نظامی قادر است از طریق سرکوب خواسته‎های مردم تا مدتی کشور را اداره کند، ولی در عصر ما چنین قدرت‏هایی دوام ندارند.
در خاتمه، جدول این راپور دردآور است و درجه شکست امریکا و دولت کابل را در مبارزه علیه مواد مخدر نشان می‎دهد.
در سال ۲۰۰۱؛ سالی که امریکا در افغانستان حمله نظامی می‎کند طالبان کشت کوکنار را تقریبآ به صفر رسانده بودند.
از صفحه فیسبوک داكتر كريم پاكزاد

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا