آخرین اخبارافغانستانپاکستانسیاست

توییت وزیر خارجه پیشین پاکستان در مورد ملا برادر و پمپئو جنجالی شد

یک توییت خواجه محمد آصف وزیر خارجه پیشین پاکستان در مورد عکسی از ملا برادر و مایک پمپئو در شبکه‌های اجتماعی در افغانستان و پاکستان خبرساز شد. در این توییت محمد آصف به زبان اردو نوشته است که «زور با شما و خدا با ما است، الله اکبر».

به نقل از بی بی سی، کاربران شبکه‌های اجتماعی هم در افغانستان و هم در پاکستان، نوشتن چنین چیزی از سوی یک مقام عالی‌رتبه پیشین پاکستان را اذعان صریح این کشور به حمایت از گروه شورشی طالبان دانسته و واکنش نشان داده‌اند.
روز شنبه (۲۲ سنبله) پس از پایان نخستین نشست صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان، وزیر خارجه امریکا دو نشست حاشیه‌ای جداگانه با هیئت دولت به رهبری عبدالله عبدالله و با هیئت گروه طالبان داشت.
بلال سروری، روزنامه‌نگار افغان، از جمله نخستن کسانی بود که متوجه این توییت شد و در واکنش به آن به زبان اردو، در صفحه توییترش نوشت: «دولت پاکستان که در طول ۴۰ سال گذشته بازار خون را در افغانستان زیر نام دین و مذهب گرم نگهداشته، منطق آن همین بیانیه عالیجناب است».
کاربری در توییتر به اسم عبیدالله رحیمی میشوانی، از پاکستان در پاسخ به آقای آصف به اردو نوشته: «آقای آصف، ملابرادر که در میان بقیه اعضای گروه افراطی طالبان میانه‌رو و خواهان صلح بود، چرا در سال ۲۰۱۰، زندانی‌اش کردید و ۸ سال در بند نگهداشته شد؟ با وصف اصرار حامد کرزی، رها نشد. آقای خواجه، شما منافقت دارید».
وحید عمر رییس اداره روابط عامه ریاست جمهوری هم نوشته است: «همین آقایی که فکر می‌کنید خدا با او است، در زمانی که شما وزیر دفاع پاکستان بودید در زندان شما مورد شکنجه قرار گرفت، مگر نه؟ زمانی که طالبان پاکستانی ۱۴۰ کودک را در مکتب نظامی قتل عام کردند، آن وقت هم خدا با آن‌ها بود؟ از عقب میزت الله اکبر فریاد زدی؟».

دولت‌ افغانستان در نزدیک به دو دهه گذشته پاکستان را متهم به حمایت از گروه طالبان کرده‌اند، چیزیکه پاکستان مرتب آن را تکذیب می‌کرد. در سال‌های اخیر پاکستان هم افغانستان را متهم به حمایت از گروه‌های مخالف این کشور می‌کند، موضوعی که افغانستان آن را قبول ندارد.
چند روز پیش، امرالله صالح معاون اول رییس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که جنرال جاوید باجوا، رییس ستاد ارتش پاکستان در ملاقات با مسئولان عالی رتبه دولتی افغانستان پذیرفته است که کشورش از گروه طالبان حمایت می‌کند و دو کشور با علم بر این باید روی آینده تمرکز کنند.
رهبری طالبان معروف به شورای کویته به رغم انکار اسلام‌آباد از حمایت این گروه، در پاکستان زندگی می‌کنند

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا