آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستان

«تِبر» پاک‌سازی شد/ فاجعه انسانی پس از سقوط


مسئولان امنیتی ولسوالی سانچارک ولایت سرپل از پاک‌سازی منطقه «تِبر» این ولایت خبر می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری دید، این جنگ پس از ۶ روز درگیری میان طالبان مسلح و نیروهای دولتی در حالی پایان یافته که بیش از دوهزار خانه مسکونی ویران شده و نزدیک به ۴ هزار خانواده بی‌جا شده‌اند.
محمد ظاهر وحدت والی سرپل با هشدار از «فاجعه انسانی» دیگر در ولایت سرپل می‌گوید: بی‌جا شدگان با مشکلات و چالش‌های متعددی رو به رو هستند، فصل زمستان از یک طرف و بی‌سرپناه بودن از سوی دیگر بی‌جا شدگان را دچار وضعیت دشواری کرده است.
آقای وحدت می‌افزاید:«فایق آمدن بر مشکلات بی‌جا شدگان از توان دولت محلی خارج است و دولت مرکزی باید هرچه زودتر کمک‌های عاجل به مردم منطقه «تبر» سرپل بفرستد، در غیر این صورت مردم سرپل شاهد یک «فاجعه انسانی» دیگر خواهند بود.»
دفتر رسانه‌ای ولایت سرپل با نشر اعلامیه‌ای گفته است: درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان مسلح در منطقه تبر، حوالی ساعت ۳ بعد از ظهر یکشنبه، ۲۶ قوس در نتیجه‌ حملات هوایی و زمینی نیروهای امنیتی پایان یافته و این منطقه از وجود طالبان پاک‌سازی شد.
منطقه تبر در ولسوالی سانچارک ولایت سرپل قرار دارد و از مناطق پرجمعیت این ولایت محسوب می‌شود که بیش از ۵ هزار خانواده در آن زندگی می‌کنند. روز جمعه گذشته مقام‌های محلی سرپل از دست به یکی کردن یکی از فرماندهان خیزش مردمی با طالبان خبر دادند که در نتیجه؛ این منطقه به سرعت سقوط داده شد. در ساعات اولیه، صدها خانواده از این منطقه فرار کرند و عده‌ای نیز از اثر سراسیمگی حتی نتوانستند فرزندان‌شان را با خود ببرند.
گزارش‌ها از سرپل حاکی از آن است که در روز چهارم جنگ در منطقه «تبر» ۷ کودک در باغ‌های این منطقه از اثر سرما جان باخته‌اند.
آمار دقیق کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه در دست نیست. اما ذبیح‌الله امانی سخنگوی والی سرپل می‌گوید در نتیجه این در گیری‌ها ۲ کودک کشته شده و ۸ فرد ملکی زخم برداشته‌اند.
والی سرپل اما، از تلفات سنگین طالبان دراثر عملیات‌های نیروهای امنیتی خبر می‌دهد. آقای وحدت می‌گوید که در اثر عملیات‌ شب گذشته، ۱۰ طالب به شمول معاون ولسوال نام‌نهاد آن‌ها کشته شده است.
منطقه «تبر» پس از منطقه میرزاولنگ در این ولایت به گونه مرموزی سقوط کرد و «فاجعه انسانی» پس از آن گسترده خوانده شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا