آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

تکلیف دستگاه‌های بایومتریک در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

با این وجود، مسئله استفاده از دستگاه‌های بایومتریک در انتخابات ریاست جمهوری بایستی روشن شود. اگر قرار باشد که از تکنالوجی بایومتریک استفاده شود، چرا باید رای بایومتریک نشده هم داشته باشیم؟.


قرار است در ۳۱ حمل سال آینده، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. تکت‌های انتخاباتی در آستانه شکل‌گیری است. محمد اشرف غنی رییس جمهور از نامزدی‌اش در انتخابات دور جدید ریاست جمهوری خبر داده است.
هر چند در مورد خیلی موارد باید در انتخابات ریاست جمهوری بحث شود؛ از جمله استفاده از دستگاه‌های شناسایی بایومتریک. در انتخابات پارلمانی از دستگاه‌های بایومتریک به گونه خیلی ناقص کار گرفته شد. بیش از یک صد هزار رای بدون بایومتریک در روز انتخابات به صندوق ریخته شده است. اکنون این آرا تبدیل به یک جنجال شده. در انتخابات پارلمانی در خیلی از مراکز رای دهی این دستگاه‌ها نرسید و در خیلی مراکز دیگر اصلاً بحث استفاده از آن مطرح نشد.
احزاب سیاسی تاکید داشتند که بایومتریک می‌تواند به شفافیت انتخابات کمک کند و از این رو باید در انتخابات از آن استفاده شود.
در انتخابات مجلس نمایندگان تجربه شد که دستگاه‌های بایومتریک نه تنها که به شفافیت انتخابات کمک نکرد بل موجب یک بحران تازه شد. متاسفانه کمیسیون انتخابات تاکنون پاسخ قناعت بخش ارائه نکرده است که چرا استفاده از بایومتریک این گونه درد سرساز گردیده است.
با این وجود، مسئله استفاده از دستگاه‌های بایومتریک در انتخابات ریاست جمهوری بایستی روشن شود. اگر قرار باشد که از تکنالوجی بایومتریک استفاده شود، چرا باید رای بایومتریک نشده هم داشته باشیم؟
فلسفه استفاده از بایومتریک چیست وقتی رای از مجرای بایومتریک نگذرد.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا