آخرین اخبارافغانستان

رییس جمهور غنی به والیان چند ولایت:

تیم‌های صحی به مردم آگاهی دهند/ وقایه بهتر از تداوی است

محمد اشرف غنی رییس کشور بعد از ظهر امروز از طریق ویدیو کنفرانس با والیان ولایات هرات، نیمروز، سمنگان، بلخ، کاپیسا و کابل در خصوص تدابیر به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا صحبت کرد.

محمد اشرف غنی رییس کشور بعد از ظهر امروز از طریق ویدیو کنفرانس با والیان ولایات هرات، نیمروز، سمنگان، بلخ، کاپیسا و کابل در خصوص تدابیر به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا صحبت کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرده است که در این ویدیو کنفرانس نخست عبدالقیوم رحیمی والی هرات صحبت نموده، گفت که قبل از روز جمعه در حدود ۱۱ هزار مهاجر افغانستان از ایران به وطن عودت نموده‌اند.
وی گفت که برای مردم آگاهی عامه در مورد خطرات ویروس کرونا افزایش یابد و روی خدمات و تجهیزات طبی در ولایت هرات، تمرکز بیشتر صورت گیرد.
والی هرات از همکاری ارگان‌های امنیتی و دفاعی و وزارت صحت عامه تشکر کرد و گفت که یک دستورالعمل به همکاری نهادهای مربوطه ترتیب گردد و تلاش صورت گیرد تا از تجمعات مردم جلوگیری گردد.
خبرنامه افزوده است که بعداً سید ولی سلطان والی نیمروز صحبت کرد و با تاکید بر این که ما تدابیر لازم را برای جلوگیری از شیوع کرونا در این ولایت روی دست گرفته‌ایم، گفت که پروسۀ آگاهی عامه در ولایت نیمروز ادامه دارد و تا هنوز کدام واقعه‌ای در این ولایت نشده است.
همچنان عبدالطیف ابراهیمی والی سمنگان صحبت کرده، گفت: به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، جلسات متعدد را با اقشار مختلف مردم برگزار کردیم و سه نفر که از ایران به کشور عودت نموده‌اند، در شفاخانه این ولایت قرنطین هستند.
وی افزود که از ناحیه ادویه و مکان مشخص برای بستری نمودن بیماران مصاب به این ویروس، نیاز به یک ساختمان مشخص در این ولایت می‌باشد.
به همین ترتیب، اسحاق رهگذر والی بلخ صحبت کرده گفت که تا هنوز یک مورد در ولایت بلخ ثبت شده است و با توجه به آسیب پذیر بودن این ولایت از نقاط مختلف، تجلیل جشن نوروز لغو شد و باید تدابیر بیشتر وقایوی روی دست گرفته شود.
والی بلخ افزود که شفاخانه ۲۰۰ بستر ارتش در اختیار ما قرار گرفته است و شفاخانه‌های خصوصی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی پیشنهادات خود را در زمینۀ به اختیار قرار دادن پنج هزار لباس محافظتی، ایجاد لابراتوار تشخیص ویروس کرونا و جلوگیری از ورود مهمانان به این ولایت در مراسم نوروز، مطرح نمود.
عبدالطیف مراد والی کاپیسا در صحبت‌هایش گفت که در این ولایت یک مورد به ثبت رسیده و ما به خاطر پیشگیری شیوع کرونا، کمیتۀ اضطراری ایجاد کرده‌ایم و روند آگاهی عامه، جریان دارد.
وی افزود که تا اکنون به تعداد ۲۲۶ تن از مهاجرین افغانستان از کشور ایران به این ولایت برگشته‌اند و یک شفاخانه بیست بستر آماده شده، اما به پرسونل صحی نیاز داریم.
محمد یعقوب حیدری والی کابل در این ویدیو کنفرانس صحبت کرده و گفت که هیچ واقعۀ مثبت ویروس کرونا در ولایت کابل ثبت نشده است.
وی افزود که از طریق علما، آگاهی عامه صورت گرفته و رسانه‌ها باید در قسمت آگاهی عامه، نقش بیشتری را ایفا نمایند.
در این ویدیو کنفرانس داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه نیز صحبت نموده، گفت که در هرات تیم شش نفری وزارت صحت عامه تحت رهبری معین این وزارت، در پانزده کیلومتری شهر هرات مرکز تشخیص ویروس کرونا را ایجاد کرده است.
وزیر صحت عامه، افزود که تجهیزات به ولایت هرات فرستاده شده و رهنمود برای پرسونل صحی نیز ترتیب شده است.
در این ویدیو کنفرانس تاکید شد که از برگزاری مراسم مناسبتی به شمول عروسی‌ها و شیرینی خوری‌ها و سایر مراسمی که تجمعات مردم زیاد است و خطر شیوع ویروس کرونا در آن وجود دارد، الی دفع خطر این ویروس، جداً جلوگیری صورت گیرد.
همچنان محمد اسماعیل میاخیل رییس عمومی رادیو تلویزیون ملی صحبت کرده، گفت که در تلویزیون ملی برنامه ویژۀ یک ساعته، کلیپ‌های کوتاه تصویری و در شبکه‌های اجتماعی کمپاین آگاهی عامه را راه‌اندازی کردیم و تلویویزن ملی هرات روزانه یک ساعت برنامه را در این خصوص نشر می‌کند.
رییس جمهور غنی پس از استماع صحبت‌های آنان، با تاکید بر اینکه آگاهی عامه بیشتر گردد، گفت که اقدامات لازم و همه جانبه از طریق رسانه‌ها، علمای کرام دین و آگاهان امور صورت گیرد.
وی افزود که در قسمت ویروس کرونا از همه مهمتر وقایه است و تا پایان این هفته جلسات متعدد خواهیم داشت و روی موضوعات مختلف به خصوص تهیه ادویه و تجهیزات بحث‌های بیشتر صورت خواهد گرفت.
رییس جمهور غنی به وحید عمر مشاور ارشد رییس جمهور و رییس عمومی اداره ارتباطات عامه و استراتژیک ریاست جمهوری هدایت داد تا نشستی را با مسئولان رسانه‌ها دایر نموده و یک کمپاین سرتاسری را به منظور آگاهی عامه در خصوص جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ‌الصحه، راه‌اندازی کند.
رییس جمهور غنی گفت که تدابیر برای نقاط مزدحم اتخاذ گردد و طبعاً دستورات دینی به خاطر مراعات نظافت و پاکیزگی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود که تمام رادیوها باید با زبان عام فهم برنامه‌های آگاهی دهی را در خصوص راه‌های جلوگیری از ویروس کرونا، به نشر بسپارند و علما و آگاهان امور صحی پیش قدم شوند و با نشست های رادیو تلویزیونی، مردم را از خطرات این ویروس آگاهی دهند.
رییس جمهور غنی با بیان اینکه کیت‌ها یا بسته‌های صحی باید حسب ضرورت استفاده گردد، گفت که ما تلاش می‌کنیم تا تعداد این کیت‌ها بیشتر شود و شورای امنیت ملی دستورالعملی را ترتیب نماید تا نهادهای امنیتی در این زمینه همکاری بیشتر کنند.
رییس جمهور همچنان گفت که همۀ ولایات برای ما حایز اهمیت است، اما ولایت هرات که میزان آسیب پذیری آن زیاد است، باید مورد توجه قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا