آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

تیم صلح و اعتدال؛ مردا را قولی بود!

ایستادگی شاخه استاد عطا محمد نور بر سر تغییر نظام و تمرکززدایی یک شجاعت سیاسی است و نباید اجازه دهند طرف مقابل با نیرنگ و خدعه ازین خواست شانه خالی کند

گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها می‌رساند که در دسته‌ انتخاباتی «صلح و اعتدال» اختلاف ایجاد گردیده و به‌همین منظور این گروهِ انتخاباتی هنوز کارزار رقابتی خویش را آغار نکرده‌‌اند. منابع می‌گویند که عامل اصلی این اختلاف، شاخهٔ آقای حنیف اتمر و نزدیکان او است که نمی‌خواهند مسئله «صدارتی شدن نظام» در تبلیغات انتخابی این دسته انتخاباتی برجسته گردد.
یک منبع می‌گوید که تیم اتمر پافشاری دارد که طرح «تمرکززدایی» در میان پشتون‌ها حساسیت‌برانگیز است و از آقای نور خواسته‌اند تا در کارزارهای انتخاباتی از عکسِ صدراعظمِ تکت و طرح ایجاد صدارتی چیزی گفته نشود که این کنش اتمر، با واکنش تُند حلقه سیاسی استاد عطا محمد نور، محمد یونس قانونی، اسماعیل خان و … مواجه گردیده است. باور من این است که ایستادگی شاخه استاد عطا محمد نور بر سر تغییر نظام و تمرکززدایی یک شجاعت سیاسی است و نباید اجازه دهند طرف مقابل با نیرنگ و خدعه ازین خواست شانه خالی کند.
تنها دلیلی که می‌تواند مردم را در حمایت ازین تیم بسیج کند، طرح « تغییر نظام» است نه چهره افراد. اگر آقای اتمر تن به معامله بر سر تغییر نظام نمی‌داد، شاید آقای نور، آقای قانونی، محمد اسماعیل خان، جنرال بسم‌الله خان، بانو فوزیه کوفی و ده‌ها جریان و شخصیت‌های دیگر، ازین تیم حمایت نمی‌کردند. حالا اگر قرار باشد شاخه اتمر، تفاهم‌نامه‌ای را که میان رهبران این گروه امضا شده دور بزند، جدا شدن تیم استاد عطا محمد نور، آقای قانونی، سیدمنصور نادری و ده‌ها شخصیت و جریان وابسته به بلوک آقای نور ازین تکت بعید نخواهد بود. جالب این‌جاست که شاخهٔ آقای اتمر ادعا می‌کند که عکس و ‌جایگاه سیاسی استاد عطا محمد نور به عنوان (صدراعظم) برای پشتون‌ها قبل از تشکیل حکومت حساسیت‌بر‌انگیز است، اما این‌را فکر نکرده‌اند که حمایت استاد عطا، آقای قانونی از حکومت «متمرکز و ریاستی» نیز برای تاجیکان حساسیت‌برانگیر و قابل قبول نیست و تنها دلیل حمایت مردم از آقای نور و قانونی، همان «تغییر نظام» است و بس. پس چرا این مسئله پوشیده و پنهان حفظ گردد؟ مگر شتر دزدی به خم خم میشه؟

نویسنده

هارون معترف

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا