آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

تیم مذاکره کننده در نشست قطر فراگیر باشد

با آنکه حکومت قصد شرکت در نشست دوحه را دارد اما، دیده می‌‏شود که برای صلح هنوز اجماعی شکل نگرفته است. حکومت با چهره‌‏ها و جریان‌های سیاسی کماکان مشکل دارد.

سرانجام رسانه‏ها گزارش کرد که شورای رهبری مصالحه فهرست شرکت کنندگان نشست قطر را نهایی کرده است که شامل ۱۵۰ تن به شمول ۴۰ زن می‏شود. هنوز روشن نیست که این ۱۵۰ تن کدام چهره‏ها هستند که از جانب حکومت در نشست دوحه شرکت می‏کنند.
روز دو شنبه ۲۶ حمل شمشین دور از گفت‏وگوهای صلح میان نمایند‏گان طالبان و دپیلمات‏های ایالات متحده در قطر برگزار شد.
حرف اساسی این خواهد بود که تیم مذاکره کننده حکومت در نشست قطر باید یک تیم فراگیر و افغانستان‌شمول باشد. خواست احزاب سیاسی، دسته‏های انتخاباتی و امریکا نیز همین است.
زلمی خلیلزاد نماینده ارشد امریکا برای پروسه صلح افغانستان بار‏ها از حکومت وحدت ملی خواسته که برای گفت‏وگو با طالبان روی یک تیم افغانستان شمول کار نماید.
تا همین چندی پیش حکومت خواهان مذاکرات حکومت‏محور بود تا این‏که در نهایت دپیلماسی آقای خلیلزاد نتیجه داد و رهبری حکومت اعلام کرد که در نشست قطر شرکت خواهد کرد.
با آنکه حکومت قصد شرکت در نشست دوحه را دارد اما، دیده می‏شود که برای صلح هنوز اجماعی شکل نگرفته است. حکومت با چهره‏ها و جریان‌های سیاسی کماکان مشکل دارد.
دسته‏های انتخاباتی می‏گویند تیمی که قرار است در نشست قطر شرکت نماید، بایستی یک تیم افغانستان شمول و فراگیر باشد.
چالش اصلی نشست قطر و کل پروسه صلح این است که محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور و جریان‏های سیاسی سعی دارند در نشست دوحه چهره‏های مورد نظر شان را بفرستند.
رهبری حکومت و جریان‏های سیاسی هنوز به توافق نرسیده‏اند که چه کسانی در نشست قطر شرکت نمایند.
متاسفانه بحث رقابت‏های انتخاباتی روی روند گفت‏وگوهای سخت سایه انداخته است. بسیاری از جریان‏های سیاسی و دسته‏های انتخاباتی لویه جرگه مشورتی صلح را تحریم کرده‏اند و آن را یک نمایش کمپاینی و تبلیغاتی خوانده‏اند. بحث کمپاینی موجب یک افتراق سیاسی شده است.
رییس جمهور غنی نگران استفاده کمپاینی و انتخاباتی رقیبانش از بحث مذاکره با طالبان است. برای همین نمی‏خواهد که جریان‏های سیاسی با زلمی خلیلزاد بیشتر نزدیک شوند.
مخالفان سیاسی آقای غنی از بی‌اعتمادی او و داکتر خلیلزاد نسبت به هم، به قدر کافی بهره‌برداری کرده‌اند. مخالفان سیاسی رییس جمهور در تلاش نزدیک شدن به زلمی خلیلزاد هستند.
در حال حاضر حامد کرزی و رییس جمهور غنی در بحث صلح باهم جدال دارند. تا زمانی که جریان‏های سیاسی و رهبری حکومت نگاه کمپاینی به روند صلح و نشست قطر داشته باشند، بعید خواهد بود که برای نشست قطر یک تیم افغانستان شمول معرفی شود.
ناگفته نباید گذاشت که برخورد انتخاباتی با روند صلح شخص آقای زلمی خلیلزاد را نیز خسته ساخته است. امریکایی‏ها برای رسیدن به صلح عجله دارند و برای همین تکرار دارند که در کابل یک اجماع سیاسی و ملی شکل بگیرد.
زلمی خلیلزاد از طرح مذاکرات حکومت‏محور حمایت می‏کند اما، خواهان نقش بازی کردند جریان‏های سیاسی هم می‏باشد.
رییس جمهور روی این مسئله کار می‏کند که در تیم مذاکره کننده حکومت برای نشست دوحه، مخالفان سیاسی و انتخاباتی او کمتر حضور داشته باشند. روی همین علت تا حال فهرست تیم مذاکره کننده‏ حکومت نهایی نشده است.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا