آخرین اخبارافغانستانزنان

تیم کارشناسان بشردوستانه: درد عظیم انسانی در افغانستان مشهود بود

خبرگزاری دید: هیئتی از نمایندگان عالی‌رتبه ملل متحد و سازما‌ن‌های غیر دولتی در پایان ماموریت ۵ روزه جهت بررسی وضعیت وخیم بشردوستانه در افغانستان، می‌گویند که یک دقیقه هم نباید هدر برود، زیرا مردم افغانستان به کمک‌های فوری نجات‌بخش ضرورت دارند.

خبرگزاری دید: هیئتی از نمایندگان عالی‌رتبه ملل متحد و سازما‌ن‌های غیر دولتی در پایان ماموریت ۵ روزه جهت بررسی وضعیت وخیم بشردوستانه در افغانستان، می‌گویند که یک دقیقه هم نباید هدر برود، زیرا مردم افغانستان به کمک‌های فوری نجات‌بخش ضرورت دارند.
این تیم در کابل و در دیدار از پروژه‌های بشردوستانه در پنجوایی و سپین بولدک کندهار با امدادگران، کارمندان مسلکی مراقبت‌های صحی و تیم هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه دیدار کرده و با زنان و مردانی که از دهه‌ها جنگ و بی‌جاشدن، حوادث اقلیمی به شمول خشکسالی‌های مکرر و ضعیف شدن شدید اقتصاد در افغانستان از ۱۵ اگست به این سو، مستقیماً متاثر شده‌اند، صبحت کرده‌اند.
در ختم ماموریت، این تیم کارشناسان در بیانیه‌ای گفته‌اند: بیش از نیمی از جمعیت (افغانستان) با بحران یا سطوح اضطراری ناامنی غذایی مواجه هستند. بیست و سه میلیون نفر با گرسنگی حاد مواجه‌اند که نزدیک به ۹ میلیون آن در سطوح اضطراری (۴ IPC (قراردارند.
ارزیابی این تیم نشان می‌دهد که بیش از نیمی از کودکان زیر پنج سال در سال ۲۰۲۲ با سوء‌تغذیه حاد مواجه می‌شوند و بدون کمک های فوری بشردوستانه نجات بخش، بیش از ۴ میلیون کودک زیر پنج سال در سال جاری به سوء تغذیه حاد مواجه شده‌اند.
در بیانیه آن‌ها آمده است: بدون اقدام فوری ممکن امسال بیش از ۱۳۰ هزار کودک جان‌های خود را از دست بدهند.
«رینا گیلانی» رییس گروه روسای اضطراری کمیته دایمی میان‌موسساتی می‌گوید: عظمت درد و رنج انسانی و نیازهای عاجل افغان‌ها، به طور غم‌انگیزی در آنچه ما دیدیم و با افرادی که در جریان ماموریت مان صحبت کردیم، واضح بود.
«دیپمالا مهلا» معاون بخش امور بشردوستانه دفتر پاملرنه گفت: من خانمی را ملاقات کردم که به ما گفت که او در ۱۴ روز گذشته غذا نپخته است، زیرا آشپزخانه‌اش خالی است. من زنانی را دیدم که وعده‌های غذایی شان را حذف می‌کردند تا اول کودکان و خانواده شان غذا بخورند، و این غیرقابل قبول است.
«مارگوت واندر ولدن» رییس بخش اضطرار برنامه جهانی غذا گفت: … ما یک دقیقه برای تلف کردن نداریم و هم اکنون رسیدگی به آن‌هایی که در مناطق دوردست کشور اند در اولویت است.
وی افزود: من خانم‌هایی را ملاقات کردم که وظیفه می‌خواهند، مادرانی که غذا ندارند و اطفال آن‌ها سوء‌تغذی اند.
پیشنهادات:
این هیئت برای رفع نیازهای اولیه مردم افغانستان می‌گوید که جلوگیری از قحطی نیازمند ترکیبی از کمک‌های غذایی و زراعتی است که در زمان مناسب ارایه شود.
در بیانیه این هیئت آمده است: زراعت کلیدی است که مردم را قادر می‌سازد در خانه و زمین خود بمانند. نیاز به توجه مستمر به زراعت برای رسیدگی به بحران گرسنگی موجود و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی گسترده‌تر وجود دارد.
این کارشناسان افزودند که ابتکارات حفاظتی برای آسیب‌پذیرترین افراد، از جمله حفاظت از حقوق آن‌ها برای دسترسی به خدمات اساسی نیاز است.
گفتنی است که گروه کارشناسان ارشد بشردوستانه که از افغانستان بازدید کرده‌اند، از گروه روسای اضطراری نمایندگی نموده و یک نهاد مشورتی است که به نمایندگی از کمیته دایمی مشترک ادارات به جامعه بین‌المللی بشردوستانه پیشنهاداتی را درمورد مسایل استراتژیک و عملیاتی، ارایه می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا