آخرین اخبارمنطقه

ثبت نام بیش از ۱۶۰۰ نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران

دوازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه ۲۹ ثور ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد. ثبت نام داوطلبان از روز ۲۲ حمل آغاز شده است.  طی یک مهلت پنج روزه که آخرین مهلت آن عصر دیروز بود، تاکنون بیش از ۱۶۰۰ نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ثبت نام کردند، که اکثریت آنان بعد از بررسی، صلاحیت‌شان رد می‌شوند. بعد از تایید صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان قانون اساسی ایران، کاندیدها طی مهلت بیست روزه از ۸ تا ۲۷ ثور تبلیغات خواهند کرد.

چهره‌های شرکت‌کننده این انتخابات امسال از طیف‌ها، احزاب و جریاناتی گوناگونی هستند که با توجه به سابقه و کارکرد آنان در گذشته، اکثریت آنان به چشم رای‌دهنده‌ها شناخته شده هستند.

محمود احمدی‌نژاد، کاندیدای اصول‌گرا، کسی که دو دوره پیاپی به چوکی ریاست جمهوری ایران تکیه زده بود، امسال نیز به صحنه‌ی کارزار انتخاباتی پا گذاشته است.

هرچند سال گذشته آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، از احمدی‌نژاد خواسته بود که در انتخابات سال آینده نامزد نشود.

او پس از ثبت نام درباره موضع رهبر ایران، گفت:« این معنای نهی نبود و توصیه ایشان بود و توصیه ایشان مانع حضورم نمی‌شود و علیرغم اینکه فشار گسترده‌ای از سوی مردم برای حضور در میدان دارم به قول اخلاقی خود پایبندم و ثبت‌ نام در انتخابات صرفاً برای حمایت از برادر عزیزم آقای بقایی است.»

موضوع حایز اهمیت دیگر در مورد آقای احمدی‌نژاد، شرکت چندین وزیر کابینه وی در این انتخابات است که نشان‌ می‌دهد تیم انتخاباتی وی می‌خواهند به شکل قدرتمند در این کارزار ظاهر شوند.

چهره‌ی دیگر انتخابات، محمد هاشمی، برادر«علی‌اکبر هاشمی رفسجانی» است. وی سابقه‌ی عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین ریاست سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران (صدا و سیما) را در کارنامه‌اش دارا است.

محمد هاشمی پس از ثبت نام به خبرنگاران گفت که «برای ادامه اندیشه و آرمان‌های آیت‌الله هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌ام.»

او همچنین افزود:« من با بعضی از افراد مشورت کردم، یعنی در حقیقت به من تا حدود زیادی تکلیف شده که حضور داشته باشم.»

چهره جدیدی که امسال بیشترین توجهات را هم در بین مردم و هم رسانه‌ها و محافل سیاسی جلب کرده است، سید ابراهیم رییسی است. وی سابقه پررنگی در کارنامه سیاسی‌اش دارد. او نماینده پیشین مجلس خبرگان رهبری، دادستان پیشین کل کشور، معاون اول پیشین قوه قضاییه و رییس پیشین سازمان بازرسی کل کشورش بوده‌است.

حدس و گمان‌های زیادی که این روزها در محافل انتخاباتی ایران جریان دارد، حاکی از این است که آقای رییسی از چانس بالایی در این انتخابات برخوردار است. قبل از شرکت وی در انتخابات، هزاران کاربر فضای مجازی طی درخواست‌هایی از وی عملاً خواسته بودند که دراین انتخابات شرکت کند.

در آخرین دقایق عصر دیروز، حسن روحانی، رییس‌جمهور فعلی ایران، با حضور در ستاد نام نویسی برگزاری انتخابات ایران، عملاً نامزدی خود را در این انتخابات اعلام داشت.

نامزدهای رقیب حسن روحانی در این دوره بر عدم توفیق وی در رفع مشکلات اقتصادی و نرمش بیش از حد در برابر قدرت‌های جهانی، تاکید می‌کنند.

انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، با روش دومرحله‌ای برای یک دوره چهار ساله انجام می‌شود. در صورتی که هیچ نامزدی نتواند اکثریت مطلق (۱+۵۰٪) را به‌دست‌آورد، انتخابات در روز جمعه بعدی بین دو نامزدی که بیشترین رای را آورده باشند، انجام خواهد شد و بعد از اخذ آرای مردم و شمارش این رای‌ها، بلافاصله نتیجه انتخابات به اطلاع مردم و رسانه‌ها می‌رسد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا