آخرین اخبارافغانستانصحت

ثبت نخستین مورد پولیو(فلج کودکان) در پکتیکا

خبرگزاری دید: مسئولان صحی از ثبت یک واقعه مثبت بیماری پولیو یا فلج کودکان در ولسوالی دیله ولایت پکتیکا خبر دادند.


نیک ولی شاه مومن رییس مرکز عملیاتی محو پولیو در افغانستان به رسانه‌ها گفته که نخستین قربانی واقعه مثبت پولیو سال ۲۰۲۲ از ولسوالی دیله ولایت پکتیکا یک دختر دو ساله است که به نوع اول ویروس وحشی پولیو مبتلا شده است.
به گفتۀ وی، نوع ساختار جنتیکی ویروس تثبیت شده، شبیه به ویروسی است که در شهر کویته پاکستان گردش داشت.
این مسئول صحی با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی گفته است: فعلاً تیم‌های واکسیناسیون از وزارت صحت عامه، سازمان جهانی صحت و یونیسف به این منطقه سفر کرده‌اند تا در کمپاین‌های واکنشی برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس پولیو دست به کار شوند.
مقام‌های صحی می‌گویند که در سه سال گذشته ولسوالی دیله و برخی مناطق دیگر ولایت پکتیکا از پوشش کمپاین‌های واکسیناسیون پولیو باز مانده اند که نه تنها کودکان این مناطق را در معرض خطر قرار داده، بلکه عدم دسترسی به کودکان منجر به شیوع این بیماری نیز شده است.
در همین حال، داکتر حکمت‌الله عصمت رییس صحت عامه پکتیکا از همه مردم، عالمان دین و بزرگان قومی خواست تا برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری فلج کودکان با مسئولین محو پولیو همکاری کنند.
با ثبت این مورد به عنوان نخستین واقعه مثبت سال جاری میلادی، زنگ خطر شیوع بیشتر این مرض در افغانستان نواخته شد.
سال گذشته ٤ مورد فلج کودکان در افغانستان گزارش شد که ٣ مورد آن در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز و ١ مورد دیگر در ولسوالی اندر غزنی ثبت شده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا