آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

جاده حلقوی هرات از سوی رییس‌ جمهور غنی افتتاح شد

جاده حلقوی هرات به طول ۴۵ کیلومتر صبح امروز پنجشنبه (۲۲ قوس) از سوی رییس جمهور غنی افتتاح شد.


جاده حلقوی هرات به طول ۴۵ کیلومتر صبح امروز پنجشنبه (۲۲ قوس) از سوی رییس جمهور غنی افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس ‌جمهور غنی صبح امروز هنگام افتتاح جاده حلقوی هرات گفت که ترافیک بین‌المللی شانزده سال در این ولایت بسته بود و امروز با افتتاح این جاده حلقوی این مشکل رفع می‌شود.
آقای غنی افزود که پروژه‌های دیگر نیز در هرات تطبیق می‌شود تا تغییر عمومی در وضعیت ترانزیتی و تجاری کشور به وجود آید.
جاده حلقوی هرات به طول ۴۵ کیلو متر و با هزینه ۲۲٫۵ میلیون دالر امریکایی ساخته شده است.
این جاده ولایت هرات را به مسیر راه لاجورد وصل می‌کند و قرار است اولین محموله تجاری از طریق این دهلیز به اروپا فرستاده شود.
طرح راه لاجورد در سال ۲۰۱۲ از طرف دولت افغانستان به منظور همکاری‌های ترانزیت، تجارت و ترانسپورت میان افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه به منظور کاهش موانع ترانزیتی و تجارتی و توسعه عملیات مشترک گمرکی بین کشورهای فوق‌الذکر، منحیث راه بدیل ترانزیتی برای دسترسی به بنادر بحری ارایه گردید.
موافقت نامه این طرح بعد از دو سال مذاکرات تخنیکی میان تیم‌های کشورهای یاد شده در سال ۲۰۱۶ نهایی و در سال ۲۰۱۷ میان این کشورها در نشست ریکا امضا شد.
این دهلیز ترانزیتی از بندر آقینه ولایت فاریاب و تورغندی ولایت هرات شروع و از طریق بندر ترکمن باشی ترکمنستان ادامه و با گذشت از بحیره خزر به باکو پایتخت آذربایجان و سپس به تفلیس پایتخت گرجستان تا بندر پوتی و باتومی بحیره سیاه و در ضمن از شهر قارص به بندر استانبول ترکیه و در نهایت به اروپا منتهی می‌شود.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا