آخرین اخبارسیاست

جان سپکو: تلاش حکومت وحدت ملی برای محو فساد قناعت بخش است

نماینده ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان گفت که بی‌توجهی دولت و جامعه جهانی به کشت و تولید مواد مخدر، زمینه تبدیل‌شدن حکومت وحدت ملی را به حکومت«وحشت و مواد مخدر» فراهم ساخته است.
به گزارش خبرگزاری دید، جان سپکو، بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان، در مصاحبه با صدای امریکا، گفته است که ایالات متحده در ایجاد فساد گسترده اداری افغانستان دخیل بوده است.
وی افزود که حکومت کنونی این کشور در مبارزه با فساد اداری متعهد بوده و دفتر بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان، از کارکردهای رهبران حکومت وحدت ملی رضایت دارد.
آقای سپکو تصریح کرد: حکومت به رهبری حامد کرزی در مبارزه با فساد اداری با ما همکار نبود؛ اما حکومت فعلی در این راستا همکار جدی دارد.
وی اظهار داشت: ایالات متحده و حکومت افغانستان هر دو باید شرکای خوبی باشند. حکومت فعلی این کشور شریک خوبی برای مبارزه با فساد است و با آنهم اکثر موارد فساد اداری در سطح وزارتخانه‌ها وجود دارد.
جان سپکو تاکید کرد که ممکن امریکا در ایجاد مشکل فساد اداری در افغانستان دخیل باشد؛ اما اکنون واشنگتن باید به کابل در راستای محو فساد اداری در این کشور کمک کند.
بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان اعتراف کرد که ایالات متحده به گونه«غیرعمدی» به این مشکل کمک کرده است.
وی گفت که افراد آلوده به فساد با استفاده از پول‌های سرشار به ثروت‌اندوزی پرداختند؛ اما ایالات متحده می‌توانست با نظارت از میلیارد‌ها دالری که به افغانستان ارسال کرد، کار بهتری انجام دهد.
جان سپکو تاکید کرد که رییس‌جمهور غنی سال‌ها پیش از احراز کرسی ریاست‌جمهوری، هشدار داده بود که در صورت عدم رسیدگی به مشکل مواد مخدر در افغانستان، حکومت این کشور ممکن به حکومت وحشت و مواد مخدر مبدل شود.
اما در مورد نحوه مبارزه با فساد اداری، محو مواد مخدر و مبارزه با شورش‌گرایی در افغانستان تاکنون اداره آقای ترامپ برنامه مشخص خود را اعلام نکرده است.
آقای سپکو گفت که جنرال نیکولسن و ارتش ایالات متحده همراه با شرکای ائتلاف، همه در مبارزه علیه فساد اداری از نزدیک با حکومت افغانستان کار می‌کنند.
وی اظهار داشت که ما شاهد تحرکات در این زمینه، به ویژه از جانب جنرال نیکولسن و گروه کاری وی هستیم. آنان از خود نهایت شدت و جدیت نشان داده‌اند؛ اما باید یک شریک متمایل به این کار داشته باشند که خوشبختانه تا این زمان دارند و امیداریم این روند ادامه یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا