آخرین اخبارجهان

جان مک‌کین، سناتور برجسته امریکایی درگذشت

جان مک‌کین در یک سال گذشته با سرطان مغز پیشرفته دست و پنجه نرم می‌کرد. از سناتور مک‌کین به عنوان برترین اخلاق‌مدار حزب جمهوری‌خواه یاد می‌شد.
آقای مک‌کین که از چند ماه پیش به علت سرطان مغز کنگره را ترک و مشغول معالجه شده بود، روز (جمعه) گفت دیگر تمایلی برای ادامه درمان ندارد.
باراک اوباما رییس ‌جمهور سابق امریکا که در سال ۲۰۰۸ با جان مک‌کین برای ورود به کاخ‌سفید رقابت کرد با صدور بیانیه‌ای به مرگ او واکنش نشان داده و نوشته:« من و جان مک‌کین از دو نسل متفاوت، دو دیدگاه متفاوتیم و در بالاترین سطح سیاسی روبروی هم رقابت کرده‌ایم. اما در یک چیز با هم مشترک بودیم. در ایدئولوژی که چندین نسل امریکایی و مهاجران برای آن جنگیده و جان فدا کرده‌اند. این عقیده که امریکا سرزمینی است که همه چیز در آن ممکن است.»
دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا هم که بارها از آقای مک‌کین به تندی انتقاد کرده بود و حتی دوران اسارت او به عنوان سرباز جنگی در ویتنام را به سخره گرفته بود در توییتر به خانواده مک‌کین تسلیت گفته است.
خانواده سناتور مک‌کین جمعه (۲۴ آگست) با صدور اطلاعیه‌ای گفته بودند:« او که تا همین الان هم فراتر از انتظارها برای زنده ماندن جنگیده و پیروز شده» حالا تصمیم گرفته که به روند درمان سرطان خود خاتمه دهد.»
آقای مک‌کین، ۸۱ ساله، جنوری سال گذشته و در حالی که برای یک جراحی ساده و برداشتن یک لخته خون بستری شده بود با تشخیص یک تومور مغزی بدخیم و پیش‌رونده روبرو شد و درمان را با عمل جراحی در بالای چشم چپ خود آغاز کرده بود.
او در طول چهاردهه فعالیت سیاسی خود دو بار برای ورود به کاخ‌سفید نامزد شد، اما نتوانست وارد کاخ‌‎سفید شود. با وجود این، از او به عنوان یکی از محبوب‌ترین چهره‌های سیاسی امریکا که مردم به چشم یک رهبر به او نگاه می‌کردند یاد می‌شود.
با وجود انتشار خبر مرگ آقای مک‌کین در ساعات پایانی شنبه شب، موجی از پیام‌های تسلیت از سوی چهره‌های برتر سیاسی امریکا و جهان منتشر شده است.
جان مک‌کین که برای شش دوره در مجلس سنای امریکا از سوی مردم ایالت آریزونا حضور داشته در جریان جنگ ویتنام خلبان بود و پس از منهدم شدن هواپیمایش به مدت ۵ سال اسیر جنگی بود.
او در جریان اسارت به علت شکنجه‌ دچار معلولیت‌های دائمی شد و شاید هم به همین علت همیشه به عنوان یکی از مدافعان سرسخت منع شکنجه شناخته شده است.
آقای مک‌کین از مخالفان جدی دونالد ترامپ، رییس جمهوری فعلی بود و احتمالاً مهمترین رای او پیش از مرگ نه گفتن به ملغی‌شدن طرح بیمه درمانی باراک اوباما است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا