آخرین اخبارافغانستان

جایدادهای چند میلیون دالری دو وزیر مالیه اشرف غنی افشا شد

خبرگزاری دید: بر بنیاد گزارش‌ها، مقام‌های ارشد حکومت پیشین افغانستان میلیون‌ها دالر را هزینه جایداد‌های مجلل در کشورهای خارجی کرده‌اند.

جایدادهای چند میلیون دالری دو وزیر مالیه اشرف غنی افشا شد

وال استریت جورنال بر بنیاد اسناد عامۀ ایالات متحده، مصاحبه‌ها و سایر مدارک تهیه شده، گزارش داده است که بسیاری چهره‌های حلقۀ نزدیک به محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان در خارج از کشور زندگی مجلل دارند.
گزارش بیان می‌کند که بر اساس مدارک شرکت‌های املاک در ایالات متحده، اکلیل حکیمی وزیر مالیۀ حکومت پیشین افغانستان، تنها در ایالت کالیفرنیا ۱۰ جایداد خریداری کرده است که ارزش مجموعی این جایدادها به بیش از ۱۰ میلیون دالر می‌‌رسد.
گزارش حاکی است که پس از کناره‌گیری حکیمی از سمت وزارت مالیۀ، او یکجا با همسرش، سلطانه حکیمی، ۸ جایداد شان را در ایالات متحده به نام شرکت «زلا گروپ» کردند که مالک این شرکت خانم سلطانه است.
در گزارش آمده است که حکیمی به ایمیل‌های این رسانه و ابراز نظر در مورد یافته‌های مرتبط به جایداد‌هایش در امریکا تبصره‌ای نکرده است.
خالد پاینده، سرپرست وزارت مالیه در حکومت پیشین افغانستان نیز ۲ خانه در حومه شهر واشنگتن خریده است که ارزش مجموعی این ۲ جایداد، بر اساس تخمین یک ویب‌سایت معلومات خریداری املاک، به بیش از ۱ میلیون دالر می‌رسد.

آقای پاینده که پس از رفتن به امریکا، برای تامین مصارف خانواده‌اش برای مدتی رانندگی اوبر می‌کرد، در پاسخ به ایمیلی به وال استریت جورنال گفته است که «داشتن خانه‌ای [که دارای رهن و قسط ماهوار است] و خانۀ کرایی لزوماً به این معنا نیست که شما با مشکلات جریان نقدی مواجه نشوید».
این روزنامۀ امریکایی همچنان بر بنیاد سوابق املاک دبی، از خریداری خانه‌های مجلل توسط مقام‌های حکومت پیشین در ترکیه و امارات متحدۀ عرب پرده برداشته است.
این در حالی است که هفتۀ گذشته سر مفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) با نشر گزارشی گفت که در آستانۀ سقوط حکومت پیشین، ده‌ها میلیون دالر پول از ادارات مختلف این کشور، به شمول ۵ میلیون دالر از ریاست جمهوری و حدود ۷۰ میلیون دالر پول عملیاتی ریاست امنیت ملی، ناپدید شده است و تا حال هیچ اثری از پول‌های مفقود شده وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا