آخرین اخبارافغانستان

جایگاه ۱۲۲؛ سقوط افغانستان در رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها

افغانستان در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در جایگاه ۱۲۲ قرار گرفت که در مقایسه با سال گذشته یک پله سقوط را نشان می‌دهد. این نگرانی جدی وجود دارد که آزادی‌های بنیادین و به ویژه آزادی اطلاع‌رسانی و آزادی خبرنگاران زن در مذاکرات و به خاطر صلح قربانی شود.

به گزارش خبرگزاری دید، سازمان گزارش‌گران بدون مرز امروز سه‌شنبه(۹ جدی) در گزارش سالانه خود گفته است که در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵۰ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده‌اند و خشونت‌ها علیه نهادهای رسانه‌ای و خبرنگاران در کشورهای غیرجنگی افزایش یافته است.
گزارش این سازمان که از اول جنوری تا ۱۵ دسمبر سال ۲۰۲۰ خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کرده است، بیان می‌کند: «در حالی که آمار خبرنگارانی که در کشورهای جنگ‌زده کشته شده‌اند، کاهش یافته است، اما در کشورهای غیرجنگی خبرنگاران بیشتری کشته می‌شوند».
گزارش می‌افزاید که از همۀ خبرنگارانی که در رابطه با کارهای شان در سال ۲۰۲۰ میلادی کشته شده‌اند، ۸۴ درصد به صورت آگاهانه، هدفمند و عمداَ به قتل رسیده‌اند. (در سال ۲۰۱۹، این رقم ۶۳ درصد بود).
گزارش‌گران بدون مرز تأکید می‌کند: «هم اکنون ۳۸۷ خبرنگار در رابطه با کارهای شان در بازداشت به سر می‌برند».
بر بنیاد این گزارش، خشونت علیه خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای در افغانستان با وجود امیدواری‌ها برای آتش‌بس در حال افزایش است.
سازمان گزارش‌گران بدون مرز با ثبت مرگ چهار خبرنگار – رحمت‌الله نیکزاد، الیاس داعی، ضمیر امیری، ملالی میوند و دو همکار رسانه‌ای – افغانستان را در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۰ میلادی در جایگاه ۱۲۲ قرار داده است.
این سازمان هر سال گزارش رده‌ بندی جهانی آزادی رسانه‌ها را منتشر می‌کند که وضعیت آزادی رسانه‌ها را در ۱۸۰ کشور جهان نشان می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا