آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

جدال کرزی و غنی در روند صلح؛ کی برنده است؟

در این جدال برگ برنده در دست حامد کرزی است؛ زیرا امریکا هم خواهان مذاکره احزاب سیاسی با طالبان است. چیزی که رهبری آن را ظاهراً آقای کرزی به دوش گرفته است.

در این اواخر دیده می‏شود که حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور و محمد اشرف غنی رییس جمهور فعلی در روند گفت‏وگو‏های صلح با طالبان سخت اختلاف نظر دارند.
رییس جمهور غنی همچنان خواهان مذاکرات حکومت‏محور با گروه طالبان است و حامد کرزی می‏گوید که احزاب سیاسی نیز می‏توانند با گروه طالبان برای رسیدن به توافق مذاکره نمایند.
ریاست جمهوری از دیر زمانی است که در روند گفت‏وگو‏ها پافشاری دارد که مذاکرات با طالبان باید حکومت‏محور باشد. گروه طالبان اما حاضر نیست که با حکومت افغانستان داخل گفت‏وگو شود و مذاکره با دولت افغانستان برای طالبان « خط سرخ» است.
رییس جمهور غنی در تازه ترین مورد، در دیدار با زلمی خلیلزاد نماینده ارشد وزارت خارجه امریکا برای پروسه صلح گفته که مذاکرات با طالبان بایستی حکومت‏محور باشد.
حامد کرزی به تاز‌‏گی در گفت‏وگو با صدای امریکا گفته که متوقف شدن مذاکرات احزاب سیاسی با طالبان جرم و اشتباه است. آقای کرزی در بخشی از صحبت‏هایش تاکید کرده است که حتی در غیاب حکومت، احزاب سیاسی می‏تواند با طالبان گفت‏وگو نماید.
رییس جمهور پیشین کشور گفته که اگر در نشست قطر از او دعوت شود حتمن شرکت خواهد کرد.
حامد کرزی از شرکت کنندگان نشست دو روزه مسکو است که در اوج مخالفت رییس جمهور غنی برگزار شد. رییس جمهور غنی در نشستی در باره برگزاری نشست مسکو گفته بود که احزاب سیاسی در روند صلح صلاحیت اجرایی ندارند.
به تازگی لیست احتمالی شرکت کنندگان نشست قطر نیز همگانی شده است که در آن فهرست، نام حامد کرزی نیز دیده می‏شود.
رییس جمهور پیشین کشور در واقع رهبری تلاش‌هایی را به دوش دارد که هدف از آن گفت‌وگوی نمایندگان طالبان با نمایند‌گان احزاب و چهره‌های سیاسی است.
کرزی در زمان حکومتش هم، تمام چهره‌های درشت سیاسی و نمایندگان آنان را در شورای عالی صلح جمع کرده بود تا اگر روزی مذاکره با طالبان تحقق یابد، همین شورا با آنان مذاکره نماید.
حالا در روند گفت‏وگوی‏های صلح دیده‏ می‏شود که رییس جمهور غنی به گونه بی‌سابقه به انزوا رفته است. زلمی خلیلزاد نیز که از دولت امریکا در پروسه صلح نمایند‏گی می‏کند با دیدگاه رییس جمهور غنی مخالف است.
براساس اطلاعاتی که در اختیار خبرگزاری دید قرار داشت، حامد کرزی از رییس جمهور غنی خواسته بود که نمایند‏گان حکومت را در نشست مسکو بفرستد.
در جدال کرزی و اشرف غنی، دپیلومات‏های ایالات متحده امریکا از موقف آقای کرزی استقبال می‏کنند. امریکا که برای رسیدن به توافق با گروه طالبان بر خلاف حکومت آقای غنی عجله دارد، از گفت‏وگوهای احزاب سیاسی با طالبان حمایت می‏کند. در مورد برگزاری نشست مسکو، امریکا هیچ گونه واکنشی منفی نشان نداد.
دپیلمات‌های امریکایی از خیلی وقت است که خطاب به ریاست جمهوری می‏گویند که تیم مذاکره کننده حکومت با طالبان باید تغییر نماید و یک تیم افغانستان شمول شکل بگیرد تا با طالبان مذاکره نماید.
به باور نویسنده‏، رییس جمهور غنی در نهایت ناگزیر است که از خواست ایالات متحده امریکا تمکین نماید. امریکا در روند صلح خواهان شکل‌گیری یک اجماع است. چیزی که تاکنون به میان نیامده است. آقای غنی یکسره تاکید دارد که در روند گفت‏وگوهای صلح تنها حکومت افغانستان می‏تواند با طالبان مذاکره کند.
این روزها زلمی خلیلزاد در کابل به سر می‏برد و سعی دارد یک تیم افغانستان شمول را آماده بسازد تا در نشست قطر شرکت نمایند. در چند روز اخیر این دپیلمات این امریکایی با رهبران حکومت، با شماری از چهره‌های سیاسی دیدار و گفت‏و‏گو نموده است.
با این وجود، در این جدال برگ برنده در دست حامد کرزی است؛ زیرا امریکا هم خواهان مذاکره احزاب سیاسی با طالبان است. چیزی که رهبری آن را ظاهراً آقای کرزی به دوش گرفته است.
مخالفان سیاسی رییس جمهور غنی که او را متهم می‏سازند که پروسه صلح را سبوتاژ می‏نماید، از مذاکرات صلح و موقف امریکا استقبال کرده‏اند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا