آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

جرگه مشورتی؛ سازش سیاسی تا سرکوب اعتراض

می‌توان مدعی شد که جرگه مشورتی صلح، ملغمه‌ای از سازش سیاسی شیخ مفتی، حکومت مستبد و ادامه خفقان چند سال اخیر است.

دیروز دوشنبه( ۹ ثور) لویه جرگه مشورتی صلح به رغم اعتراض‏‌ها و تحریم‌‏ها از سوی حکومت برگزار شد. در جریان برگزرای لویه جرگه، ویدیو‏هایی در صفحات اجتماعی فیسبوک دست به دست شد که نشان می‏دهد که نیرو‏های امنیتی تحت فرمان محمد اشرف غنی معترضانی که در هنگام سخنرانی رییس جمهور صحبت می‏کردند، با بدرفتاری نیرو‏های امنیتی مواجه و با لت‏وکوب از تالار لویه جرگه بیرون شده‏اند.
این در حالی است که رییس جمهور غنی و سخنگویان پیوسته اعلام کرده‏اند که لویه جرگه مشورتی صلح صدای واقعی مردم در روند صلح است.
آقای اشرف غنی هم در صحبت‏هایش تاکید کرد که قیمت ادامه جنگ را نخبگان سیاسی نه بلکه مردم غریب می‏دهند. وقتی چنین است، چرا رییس جمهور غنی با معترضان بدرفتاری می‏کند و برای سوکوب اعتراض‏ آن‌ها به زور متوسل می‏شود.
بدرفتاری نیرو‏های امنیتی با معترضان حکایت از استبدادی دارد که رییس جمهور غنی علیه مردم روا داشته است. با برخی از شرکت کنندگان لویه جرگه مشورتی صلح در خصوص بدرفتاری نیرو‏های امنیتی با معترضان هم صحبت شده‏ام و آن‌ها تایید کردند کسانی که از اشرف غنی پرسش داشتند، نمی‏توانستند پرسش شان را مطرح نمایند.
اشتراک‌کنندگان لویه جرگه روایت می‏کنند که در داخل جرگه فضای ارعاب حاکم است و نظامیان حضور سنگینی دارند.
برخی از منابع حقوق بشر می‏گویند لت‏وکوب معترضان توسط نیرو‏های امنیتی« خفه» کردن اعتراض مردم است و درعین حال، استبداد.
تصاویر منتشر شده نشان می‏دهد که شماری از زنان با کودکان شان نیز در این جرگه شرکت کرده‏اند. این جرگه ۳۲۰۰ تن عضو دارد.
داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت که این جرگه را نیز تحریم کرده است با صدور یک اعلامیه لویه جرگه مشورتی صلح را « جرگه غنی» خوانده است.
گزارش‏ هایی وجود دارد که رییس جمهور غنی قرار است پس از پایان لویه جرگه، با برخی از شرکت کنندگان دیدار نماید. پیش از این جریان‏های سیاسی و دسته‏های انتخاباتی اعلام کرده بودند که اشرف غنی نسبت به برگزاری این جرگه نگاه ابزاری دارد.
دسته انتخباتی « صلح و عتدال» به این باور است که رییس جمهور از برگزاری لویه جرگه اهداف شخصی وکمپاینی دارد.
یک اعتراض دیگر نیز این است که ریاست جمهوری در گزینش شرکت کنندگان جرگه نیز سلیقه‏ای عمل کرده است.
تمام دسته‏های انتخاباتی و چهره‏های سیاسی در برابر این جرگه بد‏بین هستند. واقعیت امر این است که تنها رییس جمهور غنی و حلقه نزدیک وی خواهان برگزاری این گونه یک جرگه « فرمایشی» بوده است.
عبدالرب رسول سیاف قرار نبود حتا دراین جرگه حضور یابد اما، به جرگه آمد و از جانب رییس جمهور به عنوان رییس جرگه انتخاب شد. یک منبع از ریاست اجرایی می‏گوید که ریاست جمهوری کرسی وزارت اطلاعات و فرهنگ را به آقای سیاف وعده کرده است.
وقتی رهبری حکومت در لویه جرگه مشورتی صلح به دنبال صدای واقعی مردم است، چرا باید با آقای سیاف سازش نماید و اعتراض مردم را سرکوب نماید؟
پاسخ این پرسش‏ ها خیلی ساده است و آن اینکه آقای اشرف غنی از برگزاری چنین جرگه به دنبال تخریب صلح و استفاده انتخاباتی است. دقیقاً حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور نیز مردم را به لویه جرگه فراخوانده بود.
حالا اشرف غنی با لجاجت تمام در غیاب احزاب سیاسی لویه جرگه برگزار می‌‏کند. اولین روز برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح بسیار افتضاح بود و دیده شود که در روز‏های آینده چطور رقم خواهد خورد.
می‌توان مدعی شد که جرگه مشورتی صلح، ملغمه‌ای از سازش سیاسی شیخ مفتی، حکومت مستبد و ادامه خفقان چند سال اخیر است.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا