آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

جرگه مشورتی برنامه انتخاباتی یکی از نامزدان است

شبکه فعالان جامعه مدنی و حقوق بشر در اعلامیه‌ای امروز شنبه (۷ثور) نسبت به برگزاری جرگه مشورتی موضع گرفته و آن را برنامه انتخاباتی یک ستاد مشخص خوانده است.
به گزارش خبرگزاری دید، در بخشی از این اعلامیه آمده: شبکه فعالین جامعه مدنی و حقوق بشر از حکومت می خواهد که این جرگه را هرچه زودتر تعطیل نموده و از هدر رفتن پول بیت‌المال جلوگیری نماید
متن کامل اعلامیه:

اعلامیه شبکه فعالین جامعه مدنی و حقوق بشر در پیوند به لوی جرگه مشورتی صلح
جرگه مشورتی صلح یک حرکت سیاسی انتخاباتی از هزینه بیت‌المال با اجندای مبهم می‌باشد که از طرف یکی از ستادهای انتخاباتی برنامه‌ریزی شده است. تمامی اعضای دارلانشاء برگزاری این جرگه در حقیقت اعضای ستاد انتخاباتی تیم حاکم می‌باشد. در پیوند به تشکیل اعضای دارالانشا برگزاری این جرگه هیچگونه مشوره با نهادهای جامعه مدنی، فعالان حقوق بشر، احزاب سیاسی، ستادهای انتخاباتی، افراد دارای معلولیت، زنان، خانواده‌های قربانیان جنگ و جوانان نشده است. تیم برگزاری این جرگه خلاف ارزش‌های دمکراتیک و مشارکت جمعی شکل گرفته است که نتیجه‌اش جز کمپاین یک ستاد انتخاباتی نمی‌باشد.
مطابق قانون اساسی افغانستان، جرگه تعریف مشخصی دارد و شرایط چگونگی تدویر آن به شمول اعضای شرکت کننده به صورت واضح پیش بینی شده است که متاسفانه هیچ یک از موارد قانونی در این جرگه در نظر گرفته نشده است. از طرفی با تعطیل کردن تمامی خدمات شهری و اداری، طی یک هفته به خاطر برگزاری این جرگه، هزینه سنگین و کمر شکن به دوش شهروندان فقیر می‌گذارد. مصرف ملیون‌ها دالر از بودجه ملی و صندوق بیت‌المال برای کمپاین انتخاباتی هیچگونه توجیهی عقلانی ندارد.
درحالی ملیون‌ها دالر مصرف بیهوده می‌شود که هزاران خانواده از اثر سیلاب‌ها و حوادث طبیعی صدمه دیده‌اند و نیاز جدی به کمک دارند. در یک کشور فقیر که تعداد زیادی از شهروندانش زیر خط فقر زندگی می‌کنند، برگزاری چنین نشست‌های تشریفاتی از جیب مردم جفا در حق شهروندان کشور می‌باشد.
شبکه فعالین جامعه مدنی و حقوق بشر از حکومت می‌خواهد که این جرگه را هرچه زودتر تعطیل نموده و از هدر رفتن پول بیت‌المال جلوگیری نماید. همچنین از کمیسیو ن شکایات انتخاباتی تقاضا داریم که در پیوند به همچنین کمپاین‌ها و نشست‌های قبل از وقت خاموش نبوده و مطابق قانون اقدام نماید.
به امید تحقق صلح واقعی در کشور

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا