آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

عطا محمد نور:

جرگه مشورتی برنامه حکومتی است/ پس از اول جوزا حکومت رسمیت ندارد

عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در یک گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی، روی نشست مسکو، روند صلح، انتخابات، حکومت موقت و حمایتش از حنیف اتمر در انتخابات آینده ریاست جمهوری سخن گفت. آقای نور گفت که جرگه مشورتی صلح اگر به خاطر اعطای صلاحیت بیشتر به رییس جمهور باشد، در آن اشتراک نخواهد کرد و حمایتش از آقای اتمر به خاطر تحکیم وحدت ملی بوده است.

عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در یک گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی، روی نشست مسکو، روند صلح، انتخابات، حکومت موقت و حمایتش از حنیف اتمر در انتخابات آینده ریاست جمهوری سخن گفت. آقای نور گفت که جرگه مشورتی صلح اگر به خاطر اعطای صلاحیت بیشتر به رییس جمهور باشد، در آن اشتراک نخواهد کرد و حمایتش از آقای اتمر به خاطر تحکیم وحدت ملی بوده است.
به گزارش خبرگزاری دید، عطا محمد نور که شب گذشته در یک گفت‌وگوی ویژه با طلوع‌نیوز سخن می‌گفت، نشست مسکو را پر دستاورد خوانده و تصریح کرد که در چند روز آینده در یک نشست خبری دستاوردهای نشست مسکو را همگانی خواهد کرد.
نور: نشست مسكو دستاوردهای بسياری داشت. در اعلاميه مشترک اين نشست، روی حفظ تاسيسات دفاعی و ملكی تاكيد صورت گرفت و به حقوق بانوان مهر تاييد گذاشته شد. نخستين بار طالبان در پشت پرچم افغانستان نشستند. نخستين بار طالبان تن به مذاكرات بين‌الافغانی دادند.
آقای نور مخالفت ارگ را با نشست مسکو و دستاوردهای آن ناشی از «خودخواهی» آن دانسته و می‌گوید که پیش از نشست با رییس جمهور غنی نشسته‌اند و از او خواسته‌اند که به «آنان» اعتماد کند.
او در این مورد گفت: مخالفت‌های ارگ با اين نشست ريشه در خودخواهی رييس جمهور دارد. ما چندين بار با رييس جمهورغنی نشستيم كه مذاكرات با بُن‌بست مواجه شده. زيرا طالبان می‌گويند فقط با اعضای جبهه مقاومت گفت‌وگو می‌كنند. در ديدار با رييس جمهور تاكيد كرديم بر ما اعتماد كنيد ما از نظام دفاع خواهيم كرد. ارگ خودخواه است. و به خاطر خودخواهی نمی‌خواهد از نشستی حمايت كند كه خود شان در آن حضور نداشته باشند و به همين علت بر ما اعتماد نكرد.
او رهبران حکومت را متهم به قبضه قدرت و چوکی کرده و گفت که آنان در حالت احساسات می‌گویند که برای صلح سر می‌دهیم ولی در عرصه عمل حاضر نیستند که از قدرت کنار بروند.
آقای نور از اشتراکش در نشست دوحه که در آینده میان سیاسیون و گروه طالبان برگزار خواهد شد، نیز خبرداد.
او گفت: طالبان می‌گويند برای شريک شدن در قدرت می‌آييم نه مثل حكمتيار برای نشستن در يک قصر.
عطا محمد نور موضعش را در قبال مسئله برگزاری جرگه مشورتی صلح نیز روشن کرده و تاکید کرد که اگر این جرگه برای اعطای صلاحیت بیشتر به رییس جمهور غنی باشد، در آن شرکت نخواهد کرد.
او تاکید کرد: ما بر يک اجماع سياسی با اشتراک حكومت در باره پروسه صلح تاكيد كرده‌ايم. گروپ مذاكره كننده حكومت خيلي كوچک است و نمی‌تواند از افغانستان نمايندگی كند.
آقای نور تسریح کرد که اگر يک پاليسی واحد و اجماع منطقه‌ای و جهانی برای صلح وجود نداشته باشد، صلح ممكن نيست.
رییس اجرایی جمعیت اسلامی در مورد «حکومت موقت» نیز تماس گرفته و تصریح کرد که پس از اول جوزای سال آینده این حکومت رسمیت ندارد و مسئله حکومت موقت پس از اول جوزا مطرح است.
نور گفت: وقتی می‌خواهيد صفحه نوی را باز كنيد بايد انعطاف پذير باشيد. مثلی كه ما در «بُن» انعطاف پذيری نشان داديم. منظور ما از حكومت موقت يا حكومت سرپرست و انتقالی برگشت به نقطه صفر نيست. آيا يک حكومت سرپرست ارزش اين را ندارد كه جنگ و كشتار ختم شود؟ ما حكومت موقت يا حكومت سرپرست را بعد از اول جوزا می‌خواهيم.
به باور آقای نور، صلح و انتخابات با همديگر ربط دارد. بدون صلح انتخابات نمی‌شود و اگر برگزار شود، انتخابات ساختگی خواهد بود.
عطا محمد نور در مورد حمایتش از حنیف اتمر در انتخابات و تصمیم جمعیت اسلامی برای ارائه نامزد مشخص نیز مباحثی را مطرح کرده و گفت که اعضای رهبری جمعیت علاقه نداشتند که کاندیدای مشخص داشته باشند.
او گفت که صلاح‌الدین ربانی شایق بود تا او به عنوان معاون اول اشرف غنی در انتخابات شرکت کند، ولی به گفته آقای نور، رفتن با اشرف غنی باعث خلق بحران در کشور می‌شد.
والی پیشین بلخ گفت که داکتر عبدالله نامزد جمعیت نیست و او رهبری حزب ایتلاف ملی را به دوش دارد.
آقای نور تاکید کرد که ستون جمعیت او، امیر اسماعیل خان، یونس قانونی، بسم‌الله خان، نقیب‌الله کلیمی و کسانی است که در محور این چهره‌ها جمع شده‌اند.
رییس اجرایی جمعیت اسلامی تصریح کرد، کسانی که زنان خارجی دارند، فرزندان شان فارسی و پشتو را یاد ندارند و در روزگار دشوار جنگ در سواحل دریاها زندگی می‌کردند نماینده مردم افغانستان شده نمی‌توانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا