آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

جزئیات تازه از مذاکرات امریکا و طالبان در دوحه

با از سر گرفته شدن مذاکرات صلح بین امریکایی‌ها و طالبان در دوحه، دو جانب روی انتخاب تاریخ و مکان امضای توافق‌نامه صلح کار می‌کنند.

با از سر گرفته شدن مذاکرات صلح بین امریکایی‌ها و طالبان در دوحه، دو جانب روی انتخاب تاریخ و مکان امضای توافق‌نامه صلح کار می‌کنند.
به نقل از نیوز انترنشنل، منابع از میان گروه طالبان گفته‌اند که امریکا در این دور مذاکرات جدی هستند و روی موارد زیاد روند صلح صحبت و توافق صورت گرفته است.
یکی از رهبران ارشد طالبان که از مذاکرات صلح دوحه آگاهی دارد گفته است:«‌ روی بخش زیاد روند صلح قبلاً مورد بحث و توافق طرفین بوده و ایالات متحده ممکن است توافق صلح را در روز کریسمس یا سال جدید اعلان کند.»‌
طالبان گفته‌اند که احساس می‌کنند ایالات متحده این بار در مورد روند صلح «جدی» است. به گفته آن‌ها جنرال اسکات میلر فرمانده نظامیان امریکایی در افغانستان نیز در کنار خلیلزاد در مذاکرات صلح دوحه شرکت کرده است.
این رهبر طالبان گفت:«‌ ما انتظار نداشتیم جنرال میلر با خلیلزاد از کابل برای شرکت در مذاکرات صلح بیاید. ما فهمیدیم که رهبری امریکا اکنون در روند صلح جدی به نظر می‌رسند.»
وی افزود:« ما دو گزینه به آن‌ها پیشنهاد کردیم. یا ما آتش‌بس کامل اعلان می‌کنیم در صورت که آن‌ها عملیات شان را علیه ما (طالبان) متوقف کند یا اینکه ما هدف قرار دادن آن‌ها و تأسیسات شان را از مناطقی که نیروهای خود را خارج می‌کنند، متوقف می‌کنیم.»
به گفته طالبان، در دو روز مذاکرات، جنرال میلر و خلیلزاد موقعیت دقیق پایگاه‌ها و تأسیسات خود را نشان داده‌اند.
این عضو طالبان همچنان گفت:« آن‌ها می‌خواستند از امنیت این تأسیسات و سازمان‌های غیر دولتی خود اطمینان حاصل کنند، حتی پس از خروج. علاوه براین، آن‌ها از ما می‌خواهند تا امنیت شهروندان افغانستان را که امنیت تأسیسات امریکایی می‌گیرند، تضمین کنیم.»
بر اساس این گزارش، فرماندهان طالبان در افغانستان ادعا کرده‌اند که رهبران بلندپایه این گروه به آ‌ن‌ها دستور دادند از هدف قراردان نیروهای خارجی و تأسیسات شان خودداری کنند، مگر این که آن‌ها حمله کنند.
یکی از فرماندهان طالبان در ولایت هلمند ادعا کرده است:« تقریباً آتش‌بس اعلام ناشده بین ما وجود دارد، زیرا نیروهای امریکایی عملیات خود را از روز شنبه به دنبال آغاز مذاکرات صلح در دوحه متوقف کرده‌اند. از طرف ما در دو روز گذشته هیچ حمله‌ای به نیروهای امریکایی در هیچ جای افغانستان نشده است.»
با این حال، این فرمانده طالبان گفته است که آتش‌بس آن‌ها با نیروهای امریکایی هیچ ربطی به عملیات علیه حکومت افغانستان ندارد.
وی در این رابطه گفته است:« این همان چیزی است که ما با رهبری ایالات متحده در مورد آن بحث کرده بودیم و آن‌ها با ما توافق کردند که حتی اگر ما با امریکا اعلام آتش‌بس کنیم، عملیات خود را علیه حکومت افغانستان ادامه خواهیم داد.»
گفتنی است که مذاکرات صلح از روز شنبه این هفته بین امریکا و طالبان در دوحه از سر گرفته شد و قرار است پس از توافق طرفین، آتش‌بس در افغانستان اعلام و مذاکرات میان‌افغانی نیز آغاز شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا