آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

محمودی:

جز انتخابات هر فرمول دیگر به ضرر منافع ملی است

سید علی‌رضا محمودی از چهره‌های سیاسی کشور در پیوند به تحولات اخیر کشور می‌گوید که جز انتخابات هر فرمول دیگر به ضرر مردم و منافع ملی افغانستان است. او تصریح کرد که نامه وزیر امور خارجه امریکا پایان همه چیز نیست.

به گزارش خبرگزاری دید، سید علی‌رضا محمودی از چهره‌های سیاسی کشور امروز دوشنبه(۱۸حوت) در مورد نامه اخیر وزیرخارجه امریکا به دولت افغانستان گفت: وزیر خارجه امریکا خواسته است که دیدگاه‌هایش را با مردم افغانستان و رییس جمهور شریک کند، ولی بحث اصلی این است که در روند صلح افغانستان و مذاکرات دوحه که تقریباً متوقف شده، نیاز به یک اجماع ملی و منطقه‌ای است تا همانگونه که طالبان را برای مذاکره با امریکا حاضر کرد، برای پذیرفتن آتش‌بس نیز آماده کند.

به باور محمودی، با وجود تمام خوشبینی‌ها نسبت به توافقنامه صلح امریکا و طالبان و انعطاف‌پذیری حکومت، آزادی زندانیان گروه طالبان از سوی حکومت، متاسفانه تاکنون آثاری از صلح در افغانستان نیست و مردم همه روز قربانی می‌دهند.

آقای محمودی افزود که اجماع منطقه‌ای برای صلح افغانستان باید صورت بگیرد و گروه طالبان را همانطور که در گذشته با امریکا وادار به مذاکره کرد اینبار با حکومت افغانستان وادار به مذاکره کند.

این چهره سیاسی افزوده است که نامه وزیر خارجه امریکا نمی‌توانند همه چیز را تغییر دهد و دستاوردهای ۲۰ ساله مردم افغانستان را نادیده بگیرد.

به گفته او، در حالی که برخی از سیاسیون فکر می‌کنند که قضیه با همین نامه تمام شده است، ولی اینطور نیست چون مردم افغانستان بیست سال مبارزه کرده و قربانی داده و اکنون نیز آماده هستند که از دستاوردهای دو دهه اخیر پاسداری کنند.

وی به این باور است، بحث دستاوردها که براساس وثقه ملی یعنی قانون اساسی کشور استوار است باید در اولویت باشد و هر طرحی، هر فرمولی برای صلح افغانستان در مطابقت با قانون اساسی کشور صورت بگیرد. مشاور امور سیاسی و مردمی شورای امنیت تاکید می‌کند که جز راه حل انتخابات هر فرمولی که باشد به ضرر منافع ملی است و مردم را شکست می‌دهد.

او با اشاره به انتخابات گذشته ریاست جمهوری گفت که حتا گلبدین حکمتیار می‌تواند در فرمول انتخابات نامزد شود و رقابت سیاسی کند و طالبان هم اگر می‌خواهند که به صلح برسند و به قدرت برسند، باید از طریق انتخابات رقابت کنند.

محمودی افزود که سیاسیون و جریان‌های سیاسی کشور باید با عقلانیت بیشتر به سوی صلح بروند و خود را نبازند. تا امروز آنچه از سوی طالبان دیدیم تمامیت‌خواهی قدرت است و چنین چیزی امکان ندارد. مردم افغانستان ساختار دارد، دستاورد دارد، نیروهای امنیتی و دفاعی دارد.

گفتنی است که اخیراً وزیر امور خارجه امریکا با ارسال نامه‌ای به رییس جمهور، از تلاش کشورش برای ایجاد سازوکار تازه با اشتراک نمایندگانی از چین، روسیه، ایران، پاکستان و امریکا برای حل بحران افغانستان خبرداده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا